Gas Erop!

Learning Communities in de installatiebranche als aanjager van de energietransitie

Projectomschrijving

De energietransitie en de bijbehorende vraag naar veranderende vaardigheden van installateurs vraagt om vernieuwingen in leer-werkomgevingen. In de tijd waarin we ''van het gas afgaan'' is het juist nodig om gas bij te geven in de ontwikkeling van nieuwe aanpakken om leren en innoveren in de installatiesector te versnellen. Om deze reden is er binnen het GasErop! project de afgelopen drie jaar onderzoek verricht naar de bouwstenen van effectieve en duurzame Learning Communities (LCs) om leren en innoveren in de installatiebranche te stimuleren. 

Op deze website worden de inzichten welke zijn opgedaan tijdens de onderzoekperiode gepresenteerd. Onder andere het concept van de LC zoals wij deze hebben opgezet in het GasErop! project en praktische voorbeelden van LCs welke in de projectperiode zijn uitgevoerd; praktijkproducten met concrete en praktische handvatten voor bedrijven, kennisinstellingen, (toekomstig) facilitators, en onderzoekers wie geinteresseerd zijn in het concept en er in de toekomst mee aan de slag zouden willen gaan; en (wetenschappelijke) publicaties omtrent LCs in de installatiebranche. 

Wil je een beeld krijgen van hoe deze LCs er in de praktijk uit zien? Bekijk dan onderstaande video:

Projectpartners

Het GasErop! project is een ontwikkel- en onderzoeksproject waarin intensief is samengewerkt tussen de kennisinstellingen Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, Hogeschool Windesheim, ROC van Twente, Stichting ISSO, Stichting Pioneering en installatiebedrijven uit de regio Twente. Het onderzoek is gefinancierd door NWO, de ontwikkelactiviteiten door TechniekNederland en voor de inzet van facilitators hebben installatiebedrijven ondersteuning gekregen van de provincie Overijssel en MKBIdee! Dankzij het vertrouwen van alle partners in de toegevoegde waarde van deze samenwerking is het gelukt om een nieuw concept te ontwikkelen waarin leren en innoveren samenkomt en de regio wordt versterkt om voorbereid te zijn op de energietransitie.

Contact

Dr. Maaike Endedijk is de projectleider en contactpersoon van het GasErop! Project. Voor een uitgebreid overzicht van alle betrokken onderzoekers en projectpartners, zie de contactpagina. 

prof.dr. M.D. Endedijk (Maaike)
Projectleider GasErop!

Reviews

Benieuwd naar de reacties van deelnemende installatiebedrijven op het concept van de Learning Community? Lees het hieronder!

LC m.b.t. digitalisering a.d.h.v. BIM

“Ik heb mogen meedenken over hoe we de werkprocessen kunnen digitaliseren zodat ik er in het werkveld ook voordeel van heb. Door de LC zijn nu alle werktekeningen gedigitaliseerd en krijg ik deze efficiënt binnen op mijn iPad. Plus alle planningen en notulen van een vergadering. Dankzij de Learning Community heb ik nu toegang tot alle relevante informatie. Als er nu vragen zijn op een bouwwerk hoef ik niet meer alle tekeningen door te zoeken en kan ik tijdbesparend direct naar het juiste bestand. Ook kunnen we digitaal veel sneller met elkaar schakelen.”

Monteur Alferink Installatietechniek

LC m.b.t. digitalisering a.d.h.v. BIM

“Vanuit het Graafschap College werken wij met plezier mee aan LCs. We zien het belang ervan in. Vanuit het onderwijs geven we graag het signaal af dat we samenwerken met het bedrijfsleven. Alferink wilde voor hun digitalisering het digitale platform (BIM ACC) en de modeleringssoftware (Revit) toepassen. Ik ben Revit specialist en heb er 12 jaar mee in het bedrijfsleven gewerkt. Altijd handig om vanuit die kennis kritisch mee te mogen denken in deze LC. Een ander doel wat ik had, was om vanuit de LC te kunnen beoordelen of ik dit digitale platform zou kunnen inzetten in het onderwijs. Dat was in feite mijn eigen ‘learning moment’ in deze LC. Komt er een volgende LC aanwaaien en die past mij? Dan spring ik zeker weer op de trein!”

Docent Smart Building Graafschap College

LC m.b.t. projectmanagement

“Ik heb het meedoen in de LC als heel positief ervaren. Buiten, op projecten, zag je medewerkers soms worstelen omdat ze niet altijd beschikten over de juiste gegevens. Zowel intern als extern kwamen we vervolgens niet verder. De LC was een prima instrument om nu eens de tijd en ruimte te nemen om iedereen bij elkaar te brengen en naar een oplossing te zoeken. Mijn advies? Start met inzicht krijgen in elkaars werk, en daar heeft deze LC enorm bij geholpen. Het gaat vooral om een goede onderlinge communicatie en betrokkenheid, vooral in de voorfase. Uiteindelijk gaan ook onze klanten deze nieuwe werkwijze merken in de kwaliteit van de oplevering van het project.”

Afdelingshoofd elektrotechniek De Groot Installatiegroep

LC m.b.t. projectmanagement

“Wij gaan de LC ook toepassen op andere afdelingen en daarnaast zullen we ook de LC “light” blijven toepassen zodat de afdeling ook na de 10 weken in beweging blijft met elkaar. “Light” betekent dat je een klein vraagstuk oppakt, de probleemeigenaar en twee of drie betrokkenen erbij zoekt en in een soort mini-LC lossen ze het probleem op.”

Opleidingscoördinator De Groot Installatietechniek

LC m.b.t. gereedschapsapp

“Wat van hogerhand opleggen niet werkte, zie je nu van binnenuit ontstaan als besef dat dit toch wel belangrijk is. We kunnen het gebruik van de app monitoren en dat zien we nu écht omhoog gaan. Een ander voordeel is dat in de reguliere bedrijfsapp niet langer wordt gecommuniceerd over gereedschap. Dit was storend voor de werknemers die hier niets mee van doen hebben. Binnen de gereedschapsapp communiceren de monteurs nu gericht met elkaar.

Operationeel manager Engberink Technische Installaties

LC m.b.t. gereedschapsapp

''Vanuit de administratie zit ik er nu bovenop en kan ik in het beheersysteem van de app van alles signaleren. We gaan een nulmeting doen om de app 100% kloppend te maken. Daarvoor gaan we de bouw op en scannen we álle gereedschappen. Kortom, na het eerste positieve succes van de mLC focussen we er nu op dat de app onder de aandacht blijft.''

Administratief medewerker Engberink Technische Installaties

LC m.b.t. BBL begeleiding

“We vonden het als directie geen enkel probleem om een LC uit te proberen en helemaal vrij te laten. Je wordt op een gegeven moment bedrijfsblind als je lang ergens werkt. De leden van de LC kijken met een frisse blik naar een uitdaging en hun nieuwe inzichten zijn zeker niet verkeerd. Dankzij de inzet van de LC hebben we goed inzicht gekregen in hoe we de instroom en het behoud van BBL’ers kunnen verbeteren. Dit past ook in ons HR-beleid waarin we een leven lang leren graag permanent aandacht geven. Ons doel hiermee is actief te kunnen blijven in het hogere segment van onze bedrijfstak.''

DGA Brusche Elektrotechniek

LC m.b.t. BBL begeleiding

''Ik vind het belangrijk mijzelf altijd te blijven ontwikkelen, daarom nam ik ook graag deel aan de LC. Ook daar heb ik veel van geleerd. In een LC los je samen problemen op, en dat is altijd leerzaam. We hebben veel verloop binnen ons vak. De kunst is om vooral onze jonge technici te stimuleren bij ons bedrijf te blijven werken. Dat betekent dat je heel goed luistert naar wat nieuwe medewerkers willen. Hopelijk draagt ons werk in de LC daaraan bij. Daarvoor hebben we ideeën aangedragen. In de LC opereerden we echt als een hecht team. We hadden de goede mensen bij elkaar, ook in een mix van jong en ouder. Die mix van ervaring én frisse ideeën van de generatie die het uiteindelijk moet gaan overnemen, werkte goed.”

Monteur Brusche Elektrotechniek

LC m.b.t. afvalstromen

“De kunst is wel om inderdaad de leerpunten ook heel specifiek in je eigen dagelijkse werk toe te passen. Maar omdat iedereen heel enthousiast is over de nieuwe ideeën voor afvalstroombeheer blijf je er toch gewoon mee bezig, merk ik. Ook na afronding van de LC zie ik dat collega’s op de bouw langskomen en mij vragen; gaan we hier nog iets mee doen? Zo houden we elkaar alert, passen we de verbeterpunten toe en werken we met elkaar naar steeds betere resultaten toe voor ons afvalstroombeheer.''

Werkvoorbereider Van Dam Groep