UTAlumni NetwerkNieuwsInternationale Vrouwendag

Internationale Vrouwendag Het verhaal van Sissi de Beer

8 maart:  Internationale Vrouwendag ‘één wereld, duizend vrouwen’

Het thema voor Internationale Vrouwendag 2024 is ‘Eén wereld, duizend vrouwen’. Vrouwen zijn allemaal even uniek en verschillend. Hoe zie jij de vrouwen om je heen? Zijn zij een inspiratie voor je?

Een van de inspirerende vrouwen van onze UT is Sissi de Beer. Zij is opleidingsdirecteur van de UT-opleiding – Technische Natuurkunde (TN)  - waar ze ooit zelf afstudeerde in 2007 en toen besloot er ook te promoveren (2011). Als Associate Professor heeft ze een eigen research team dat zich bezig houdt met o.a. ReCoVR, een project dat werkt aan de transitie naar een Circulaire Economie. En zij houdt alle ins en outs over de opleiding Technische Natuurkunde onder controle en zorgt dat iedereen- studenten en staf -  zich op haar en zijn plek voelt.

Sissi de Beer

Meiden denken niet meteen aan Technische Natuurkunde als ze op zoek gaan naar een vervolgopleiding na het behalen van hun vwo diploma. Dat is echt jammer, want het is een heel interessant vakgebied en een TN-diploma biedt je vele mogelijkheden wereldwijd! In mijn studietijd zag je slechts 2 a 3 meiden per jaargang, dat is gelukkig tegenwoordig opgehoogd naar 20% van de jaarinstroom. Maar dat kan natuurlijk nog veel beter!

Waarom Technische Natuurkunde?

Ik heb zelf toentertijd voor deze opleiding gekozen omdat het me fascineerde om de fundamentele wereld te ontdekken en te snappen. Ik was op zoek naar antwoorden op de vragen:  Waarom is de lucht blauw? Hoe ontstaan wolken?  Waarom smelt een ijsblokje buiten de diepvries? En later – als Associate Professor - wilde ik weten hoe je met je Natuurkundekennis op zoek kunt gaan naar oplossingen voor hergebruik van grondstoffen via precisie scheidingstechnologieën zonder dat je daar te veel energie bij gebruikt.

Deze laatste vraag probeer ik op te lossen binnen mijn researchteam via het ReCoVR project dat het vakgebied Statistische Fysica (= microscopische manieren om de wereld om je heen te beschrijven vanuit moleculen en atomen) gebruikt voor het snappen en ontwikkelen van nieuwe materialen om nieuwe scheidingstechnieken te kunnen ontwikkelen.

Recyclen van afvalstoffen tot grondstoffen en bouwstenen

Afval in open water

We weten allemaal dat de grondstoffen opraken en dat we veel te veel materialen laten rondslingeren. We kunnen deze materialen beter gaan hergebruiken, dus afgedankte materialen worden grondstoffen/bouwstenen. Dat is uiteraard een complex proces en samen met mijn collega’s gaan we op zoek naar precisie scheidingstechnologieën die ons hierbij helpen.  Op dit moment wordt bv binnen de (staal) industrie koolstofmonoxide (CO) verbrandt om de oven te verwarmen. Maar dan wordt het omgezet in CO2 en dat wil je natuurlijk niet. Wij werken met elektrisch gedreven energie (dat opgewekt kan worden via solarpanelen en/of windmolens) om de CO te vangen, zodat het vervolgens gebruikt kan worden als grondstof om nieuwe producten van te maken. We werken hierbij samen met meerdere universiteiten en bedrijven om te bekijken hoe onze ‘ontdekkingen’ zouden kunnen werken of te realiseren zijn in de maatschappij.

Projectteam ReCoVR

Avebe is één van deze bedrijven. Traditioneel gebruikten zij aardappelen om zetmeel te maken. Maar ze hebben recentelijk ontdekt dat de eiwitten in aardappelen ook heel waardevol zijn. Wij werken nu met ze samen om deze eiwitten uit de aardappel te kunnen scheiden op een milieu vriendelijke manier, zodat ze gebruikt kunnen worden als grondstof voor snoepjes (zoals de varkentjes van Katja) of in veganistische (en lekkere!) kaas.  Er werd voorheen dus eigenlijk een goudmijntje weggegooid, en dat terwijl je er zulke lekkere producten van kunt maken. Tegelijkertijd lever je hiermee een bijdrage aan de Circulaire Economie door het recyclen van grondstoffen.

Foto uit UToday artikel

MIJN BAAN ALS OPLEIDINGSDIRECTEUR TECHNISCHE NATUURKUNDE

Sissi de Beer

Op mijn eerste dag als opleidingsdirecteur TN voelde ik meteen de saamhorigheid binnen de opleiding, studenten en medewerkers. We zijn samen één! Iedereen voelt zich onderdeel van – een toch wel moeilijke – opleiding. Samen gaan we ervoor en halen we het beste uit onszelf. Iedereen is deel van de TN familie, wie je ook bent en welke achtergrond/cultuur je hebt. Als TN-er hoor je erbij, ben je altijd welkom en de sfeer is top!

Sissi de Beer

Naast mijn researchwerk ben ik ook heel graag Opleidingsdirecteur Technische Natuurkunde. De opleiding is ontzettend interessant en geeft je antwoorden op vragen die je hebt over dagelijkse onderwerpen. Door de werking van technische apparaten te snappen en te verbeteren kun je nieuwe technologieën ontwikkelen en hierdoor het leven van ons allemaal een beetje verbeteren. Binnen onze Technische Natuurkunde opleiding vallen fundamentele en technische werelden samen.

Sissi geeft college

Net zoals het thema van Internationale Vrouwendag Eén wereld, duizend vrouwen’ kunnen wij vrouwen (en mannen) elkaar inspireren maar kunnen we ook van elkaar leren. De wereld schreeuwt om technisch afgestudeerden en we laten potentieel liggen door dit (het meest) door mannen te laten uitvoeren. Dus vrouwen, sta op, denk ook eens aan Technische Natuurkunde als je op zoek bent naar een toffe, interessante opleiding vol uitdagingen en werk mee aan een duurzame toekomst. Je kunt immers alles worden waar jij je zinnen op zet – dat laten onze vrouwelijke afgestudeerden zien die tegenwoordig werkzaam zijn binnen bedrijven als ASML, Thales, Demcon, DOW Chemicals, etc. En je kunt natuurlijk ook altijd besluiten om binnen de wetenschappelijke wereld als promovenda te blijven. De wereld wacht op jou!

Sissi de Beer

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de opleiding Technische Natuurkunde? Kom dan naar onze Bachelor Open Dagen op 22 en 23 maart, dan vertel ik je nog veel meer en kun je onze studenten ook leren kennen.