UTAlumni NetwerkNieuws'Full house' bij alumni-event in Berlijn

'Full house' bij alumni-event in Berlijn

'Full house' bij het alumni-evenement op dinsdag 7 februari. Dit event, dat plaatsvond bij de Ambassade van Nederland in Berlijn, werd georganiseerd door de Universiteit Twente, TU Delft, TU Eindhoven en Wageningen Universiteit.

Bijna 90 lokale alumni van de 4TU-universiteiten namen deel aan het eerste evenement van het Dutch Engineers Alumni Network (DEAN) van 2023, bij de Nederlandse ambassade in Berlijn. Met als thema "Alumni Shaping the Future" trok de bijeenkomst een gemengd publiek van verschillende studies en afstudeerjaren die het leuk vonden om drie sprekers te horen vertellen over duurzaamheid en innovatie in hun werk, om daarna bij te praten met oud-klasgenoten en nieuwe contacten op te doen tijdens een netwerkborrel.

Vice-ambassadeur van Nederland in Duitsland, Mira Woldberg, deed het openingswoord en benadrukte daarin het belang van alumninetwerken, niet alleen voor de alumni zelf in hun professionele leven, maar ook voor de samenleving. Ze verklaarde: “Zo ontstaan nieuwe kansen voor samenwerking, inspiratie, innovatie en groei. Je alumninetwerk kun je zien als een belangrijke brug tussen Duitsland en Nederland.”

De drie alumni-sprekers van de avond spraken over hun carrièrepaden en innovatieve werk voor baanbrekende bedrijven in hun sector: Gigi Laan (alumna TU Delft) een 25 Guns Taskforce Engineer bij Tesla's Berlijnse Gigafactory. Andrew Shamu (alumnus TU/e & UT) Hoofd R&D bij NeoCarbon, een start-up die de klimaatverandering tegengaat door C02 af te vangen via achteraf gemonteerde industriële koeltorens. Pavlos Kalaitzoglou (alumnus WUR) VP Science bij Infarm, een van de toonaangevende verticale landbouwbedrijven ter wereld.

Deelnemers kregen tijdens deze talks inzicht in hoe nieuwe duurzame technologieën worden ontwikkeld of al worden ingezet. Moderator van de avond, Joe Laufer (Alumni Officer, Universiteit Twente) zei in zijn inleiding dat zowel de alumni-sprekers als het publiek in de zaal slechts het topje van de ijsberg vertegenwoordigden van de uit meer dan 8000 leden bestaande alumnigemeenschap in Duitsland, van wie er 1.500 in de regio Berlijn en omgeving wonen. Behalve Joe waren de universiteiten op het evenement vertegenwoordigd door Mechteld van Beijeren (TU Delft), Yongwei van Bussel (TU Eindhoven) & Denise Spiekerman (Wageningen University).

Vervolgevenementen in Berlijn worden nu gepland en zullen worden georganiseerd door een team van lokale alumni-vrijwilligers. Afgestudeerden van de 4TU's in Duitsland kunnen via deze link op de hoogte blijven van nieuws en aankomende alumni-activiteiten door lid te worden van een van de speciale DEAN country Linkedin-groepen. De groep is ook een nuttig platform om te netwerken en voor het delen van lokale informatie.

4TU DEAN-alumnigemeenschappen werden voor het eerst gelanceerd in 2014 en zijn tegenwoordig actief in Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië, Spanje, Zwitserland en de VS. Dit unieke netwerk omvat meer dan 33.000 ingenieurs en getuigt van de wereldwijde impact en het bereik van de vier technische universiteiten van Nederland.

In 2023 zullen DEAN alumni-evenementen ook plaatsvinden in Finland, Zwitserland, het VK en de VS. Bijeenkomsten worden georganiseerd door de alumnibureaus van UT, TUD, TU/e en Wageningen University, vaak in samenwerking met partners als de 4TU Federatie, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Kijk voor meer informatie over het DEAN alumninetwerk op deze website.

Groepsfoto credit: Jenny de Jong