DINALOG CATeLOG


Project name:

DINALOG CATeLOG

Project acronym:

CATeLOG

Start date:

September 2012

End date:


Logo:


Project weblink:

CATeLOG



Short description

Dit project kijkt naar de volgende drie logistieke processen:


Grensoverschrijdende retail logistiek

Online verkoop kent geen grenzen, e-fullfillment wel. Consumentenvoorkeuren ten aanzien van e-fullfillment verschillen per grens/regio. Grensoverschrijdende online verkoop kan alleen succesvol zijn als de logistieke oplossingen gebruik maken van de juiste lokale wijze van last-mile distrubitie, of incentives en ‘demand management' technieken om deze verschillende lokale voorkeuren te addresseren.


Cross-keten retail logistiek

Zowel op logistiek operationeel (tijdvensters, collectie en afzetpunten), tactisch niveau (locaties van voorraden en assortimentsplanning) en strategisch niveau (markt focus, partner selectie), is er steeds meer integratie tussen on- en offline retail. Succesvolle online verkoopmodellen (binnenland en grensoverschrijdend) moeten hierop worden aangepast en agestemd om de juiste rol van offline verkooppunten op alle 3 niveaus te kunnen integreren.


Ketenintegratie.

Naast webwinkels worden ook andere partijen betrokken in het ‘order to delivery management':logistiek dienstverleners kunnen de levering en collectie verzorgen, maar er kan ook een rol zijn voor toeleveranciers en producenten (bijv. voorraadaanhouding van reserve-onderdelen van reeds verkochte producten) . Ook klanten kunnen actief betrokken worden in bijvoorbeeld de coordinatie van de belevering (bijv door middel van social media) en mogelijke retouren om pieken in de afhandeling en ‘no-shows' te voorkomen Hiervoor worden nieuwe ICT toepasingen ontwikkeld.



Project leader:


Project team:


Project partners:

De Bijenkorf, Blokker, CAPE groep, Centric, Coolcat, E-ways, Geodan, LogiXperience, NicOud, PostNL, VDS fulfillment, vLm community e-commerce, Bisnode, WICS, VU, UT

For more information contact: Prof. dr. J. van Hillegersberg