Toetsexpertise en Leiderschap voor Leren

Werken leerlingen in de klas alleen maar voor een cijfer? Hoe geef ik effectief feedback aan al mijn leerlingen? Hoe krijg ik mijn collega’s mee in het verbeteren van ons toetsprogramma? Er leven steeds meer vragen op het gebied van toetsen binnen het voortgezet onderwijs. Docenten voelen de urgentie om aan de slag te gaan met toetsen. Toetsen behelst echter complexe vaardigheden. Daarom is professionele ontwikkeling op dit gebied samen met collega’s belangrijk, bijvoorbeeld in een professionele leergemeenschap.

De Universiteit Twente verzorgt voor docenten van Stichting Carmelcollege een experttraject op het gebied van toetsen, het TeLL-traject. TeLL staat voor toetsexpertise en leiderschap voor leren. Centraal staan onderwerpen zoals toetsvisie, toetsbeleid en toetsprogramma, formatief en summatief toetsen, kwaliteit van toetsen, toetsethiek en leiding geven aan toetsen in professionele leergemeenschappen.

In het onderzoek richt de Universiteit Twente zich op verschillende onderdelen: Hoe tevreden zijn de docenten over het TeLL-traject? In hoeverre ontwikkelen docenten de competenties? In hoeverre vervullen docenten hun rol als change leader? En wat zijn de effecten van het TeLL-traject op de leerlingen?