UTFacultiesBMSEL-IPSShort reads of our research papers in English and DutchLeveranciersconnectiviteit: een onderzoek naar hoe leveranciersacceptatie te verkrijgen voor de integratie van digitale toeleveringsketensystemen

Leveranciersconnectiviteit: een onderzoek naar hoe leveranciersacceptatie te verkrijgen voor de integratie van digitale toeleveringsketensystemen

Leveranciersconnectiviteit: een onderzoek naar hoe leveranciersacceptatie te verkrijgen voor de integratie van digitale supply chain-systemen

Skiha Kalesh (co-auteurs Dr. Nadine Kiratli-Schneider [Afdeling Marketing en Supply Chain Management, Universiteit Maastricht] en Prof. Dr. habil. Holger Schiele)

EL-IPS, Universiteit Twente

Over de auteur

Shikha Kalesh is een externe PhD-onderzoeker aan de Universiteit Twente in Nederland. Ze heeft een masterdiploma in Automotive Production Engineering van de Technische Hochschule Ingolstadt, Duitsland. Haar onderzoek richt zich voornamelijk op digitalisering van de supply chain, leveranciersintegratie en veerkracht van de supply chain. Gedreven door een sterke passie voor koper-leverancierrelaties, is haar werk erop gericht de complexiteit van deze dynamiek te ontrafelen en gezamenlijk succes te bevorderen, waardoor de veerkracht en aanpasbaarheid van supply chains wordt verbeterd. Met een rijke professionele achtergrond in de automobielindustrie heeft Shikha Kalesh belangrijke rollen vervuld als projectkoper en specialist in leveranciersintegratie voor inkomende logistiek. Momenteel is ze werkzaam in het corporate supply chain risk management voor een automotive-leveranciersbedrijf. Deze uitgebreide ervaring stelt haar in staat om praktische inzichten en een diepgaand begrip van uitdagingen en kansen in de industrie in haar onderzoek te brengen. Shikha Kalesh is toegewijd aan het bevorderen van het veld van supply chain management door middel van rigoureus onderzoek en praktische toepassing, en streeft er uiteindelijk naar om de strategische besluitvormingsprocessen binnen organisaties te verbeteren.


Samenvatting

Digitalisering heeft talloze supply chain-systemen geïntroduceerd die de operationele efficiëntie en prestaties verbeteren, waardoor bedrijven beter inzicht krijgen en samenwerking in de waardeketen wordt bevorderd. Dit stelt bedrijven in staat zich aan te passen aan de marktvolatiliteit en de bedrijfswaarde te vergroten. De toenemende hoeveelheid digitale systemen en de druk van verschillende klanten op leveranciers om deze systemen te adopteren, hebben echter geleid tot terughoudendheid en weerstand bij supply chain-partners om nieuwe digitale systemen te adopteren. Daarom onderzoekt het onderzoek hoe het adopteren en integreren van nieuwe digitale systemen succesvol kan zijn vanuit het perspectief van de leveranciers.

Haar studie onderzoekt de factoren die de acceptatie van door klanten geïntroduceerde digitale supply chain-systemen door leveranciers beïnvloeden, met de nadruk op integratie-uitdagingen, verwachte voordelen en de noodzakelijke ondersteuning van klanten. Door een mixed-method-benadering te gebruiken, combineert het onderzoek kwalitatieve interviews met een grootschalig kwantitatief onderzoek onder 220 internationaal gevestigde leveranciers van een auto-industrieel bedrijf. De studie identificeert 11 kritische factoren die de acceptatie door leveranciers stimuleren via deze uitgebreide methodologie. De drie belangrijkste factoren zijn het gratis aanbieden van het systeem, het opnemen van tijdbesparende functies en het garanderen van tastbare voordelen voor de leveranciers.

De volledige lijst van 11 acceptatiefactoren gerangschikt in volgorde van belangrijkheid voor leveranciers wordt hieronder weergegeven:

  1. Systemen die gratis worden geleverd
  2. Systemen die tijd besparen
  3. Taakbare voordelen voor leveranciers
  4. Gebruiksvriendelijkheid van het systeem
  5. Gebruik van een standaardplatform voor digitale systemen
  6. Voldoende tijd om het systeem te adopteren
  7. Klantvertegenwoordiger toegewezen aan het systeem
  8. Financiële ondersteuning van klanten voor implementatie
  9. Systematische uitrol van het systeem
  10. Training door klanten
  11. Betrokkenheid van leveranciers bij de ontwikkeling van het systeem

Het onderzoek benadrukt het belang van deze factoren binnen vastgestelde theoretische kaders, waaronder het Technology-Organisation-Environment (TOE)-kader, Technology Acceptance Models (TAM) en Diffusion of Innovation (DOI). De studie benadrukt dat kostengerelateerde barrières, efficiëntie en relatieve voordelen essentiële overwegingen zijn voor succesvolle adoptie van digitale systemen. Ondersteuning van leveranciers en de systematische uitrol van digitale systemen zijn essentiële elementen voor het bevorderen van acceptatie door leveranciers.

Vanuit een praktisch standpunt biedt de studie waardevolle inzichten voor managers die het integratieproces van de digitale toeleveringsketen willen vergemakkelijken. Bedrijven worden aangemoedigd om digitale systemen gratis aan te bieden, functies te ontwikkelen die tijd besparen en ervoor te zorgen dat de systemen tastbare voordelen bieden aan leveranciers. Het betrekken van leveranciers bij de ontwikkelingsfase is cruciaal voor het creëren van systemen die aansluiten bij hun behoeften, waardoor hun bereidheid om nieuwe technologieën te adopteren wordt vergroot. Bovendien is het versterken van leveranciersrelatiebeheer van vitaal belang voor het faciliteren van een soepele digitale transitie en het vergroten van de kans op succesvolle adoptie.

Het onderzoek onderstreept de noodzaak om leveranciersperspectieven te overwegen om effectieve digitale supply chain-integratie te stimuleren. Bedrijven kunnen hun digitale initiatieven beter afstemmen op de verwachtingen van leveranciers door zich te richten op acceptatiefactoren zoals kosten, efficiëntie en voordelen. Deze afstemming bevordert samenwerkingsrelaties en versnelt de algehele digitaliseringsinspanningen binnen de supply chain. De studie biedt bruikbare inzichten die beleidsontwikkeling kunnen begeleiden, samenwerking kunnen verbeteren en uiteindelijk de digitale transformatie van toeleveringsketens kunnen stimuleren, wat zowel klanten als leveranciers ten goede komt.


Aanvullende/verdere literatuur