UTFaculteitenBMSCentrumInstrumenten en Partners

Instrumenten en Partners

TOOLS EN INSTRUMENTEN

Onze onderzoekers ontwerpen instrumenten voor het meten van digitale inclusie. Deze worden niet alleen in onze projecten gebruikt, maar kennen een uitstekende reputatie in de bredere academische gemeenschap (waar ze in volledige of korte versies worden gebruikt). Alle instrumenten hebben 'Creative Commons Attribution 4.0 International' rechten en kunnen gebruikt worden zolang er geen commerciele doenleinden zijn. Neem voor meer informatie contact op. 

Vragenlijsten voor het meten van vaardigheden, soorten gebruik en uitkomsten
In samenwerking met het DISTO project (zie nhieronder) hebben we vragenlijsten ontworpen voor het meten van digitale vaardigheden, soorten van internetgebruik en positieve en negatieve internetuitkomsten. Deze vragenlijsten zijn in Nederland en Engeland ontwikkeld en getoetst, maar worden wereldwijd gebruikt, bij partners in Australië, Chili, Brazilië, Uruguay, VS en Kuweit. Ze worden gebruikt in het Global Kids Online-project, het World Internet Project, en het ySkills project. Onze metingen worden continue verbeterd en aangepast zodat ze geschikt zijn voor metingen onder de gehele bevolking, op het werk, bij verschillende generaties en leeftijden, en onder kansarme groepen. In Nederland voeren we jaarlijks een meting uit. Vragenlijsten (via DISTO):

Nederlandse varianten van de vragenlijsten zijn op te vragen. De laatste versie is van November 2023.
De Nederlandse versie van de Internet Skills Scale (ISS) is hier besproken. 

In het ySkills project is de DSI (Digital Skills indicator) ontwikkeld. Deze is ook in het Nederlands beschikbaar: 

Andere initiatieven die bovenstaande vragenlijsten gebruiken:

Prestatiemetingen
Naast vragenlijsten maken we gebruik van taakgebaseerde prestatiemetingen voor het meten van digitale vaardigheden. Een voorbeeld is de het voor het ySkills ontwikkelde instrument, een taakgebaseerde test voor het meten van functionele en kritische informatie, communicatie en content creatie vaardigheden. Dit instrument wordt in scholen ingezet om kinderen vaardigheden te leren en hen bewuster te maken van de kansen en gevaren van de online omgeving waarin ze actief zijn. De test is hier beschikbaar:    

Partner projecten en instellingen

Internationaal:

In 2012 richtten prof. dr. ing. Alexander van Deursen en prof. dr. Ellen Helsper het 'From digital skills to tangible outcomes' (DISTO) project op. In dit project worden barrières van online participatie in kaart gebracht en verschillen in uitkomsten verklaard. Het project biedt wetenschappers conceptuele en methodologische middelen voor onderzoek naar digitale ongelijkheid. Ons centrum is gelieerd aan het DISTO project en werkt mee aan de verdere ontwikkeling van het DISTO instrumentarium

Nationaal: