UTVrijhof CultuurNieuws archiefVeiligheidsoefening op campus Universiteit Twente

Veiligheidsoefening op campus Universiteit Twente

De Maritime Special Operation Forces (MARSOF) van het Korps Mariniers en De Dienst Speciale Interventies (DSI) hebben 17 februari een veiligheidsoefening op de campus van de Universiteit Twente gehouden. Deze diensten oefenen landelijk en hebben de UT benaderd met het verzoek op de campus een oefening te organiseren. Daar heeft de UT positief op gereageerd om zo een bijdrage te kunnen leveren aan de nationale veiligheid.

MARSOF werkt nauw samen met de DSI op het gebied van nationale contraterreur-operaties. DSI is sinds 1 juli 2006 formeel opgericht als overkoepelende dienst speciale eenheden bij het Nederlandse Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Deze dienst voert bij terrorisme gerelateerde situaties, situaties van grof geweld of in bijzondere gevallen de algehele leiding over het inzetten van de speciale eenheden. De ervaringen uit de oefening gebruikt de UT om het bestaande crisisplan en richtlijnen daar waar nodig verder aan te scherpen.