Ons verhaal#097 Karina's streven naar de beste studentenervaringen

#097 Karina's streven naar de beste studentenervaringen

Het verhaal van Lucas' jongleerambities is een verhaal over Karina's streven naar de beste studentenervaringen

Van een eerste online kennismaking tot een toekomstige ontmoeting aan de bar in het theater. Dat is de journey die masterstudent Bedrijfskunde Lucas Damen en communicatieadviseur Karina Bakker samen afleggen. Hoe verloopt hun reis? Wat komen ze onderweg allemaal tegen? Lees hier het verslag.

Klik voor de Engelse versie

Maandag 21 november 2022 

Reisbegeleider Karina

Lucas: ‘Hoi Karina, leuk je te leren kennen. Op je UT-profielpagina las ik dat je je bezighoudt met studentencommunicatie en specifieker met student report, student wellbeing en student journey. Kun je daarover wat meer vertellen?’

Karina: ‘Zeker, graag. Dan begin ik met student wellbeing. Dat is op dit moment, onder meer vanwege de coronapandemie en lockdowns, een extra belangrijk thema. Om het onderwerp meer onder de aandacht te brengen hebben we binnen het Student Wellbeing Implementation Programme (SWIP) een communicatiewerkgroep gevormd. Ook maken we de informatie en dienstverlening die gericht is op studentenwelzijn beter zichtbaar en vindbaar.
Student report is een team van studentenreporters. Zij maken video’s over UT-gerelateerde onderwerpen – van een interview met de rector magnificus tot een verslag van de Batavierenrace en een rondleiding door het High Pressure Lab – en vragen studenten en medewerkers het hemd van het lijf over van alles en nog wat, waarbij ze grappige en serieuze thema’s afwisselen. Zo geven zij een heel mooi UT-inkijkje. Ik heb student report opgericht in de tijd van de grote studentenprotesten. Studenten in Amsterdam bezetten in 2015 het Maagdenhuis en ook in Twente, zij het wat minder luid, klonk de roep van studenten om meer betrokkenheid en medezeggenschap. Ik stuur de studentenreporters aan en zorg dat hun video’s aansluiten bij de doelen van marketing en communicatie.’

Lucas: ‘Ze maken leuke video’s, ik volg ze op Instagram. En je derde aandachtsgebied, student journey, wat houdt dat in?’

Karina: ‘Student journey gaat over de ervaringen van studenten met de UT. Van hun kennisneming van alle info op de website en hun eerste campusbezoek tot het volgen van vakken en hun buluitreiking. En ook nog daarna, als zij UT-alumnus zijn. Veel communicatie-aandacht gaat uit naar het aantrekken van nieuwe studenten, maar we richten ons ook nadrukkelijk op onze huidige studenten. Hoe verloopt hun reis, wat komen zij onderweg allemaal tegen? Waar lopen ze tegenaan, wat kunnen we nog verbeteren? Hoe beter hun ervaringen, hoe beter dat ook is voor hun wellbeing en hoe enthousiaster zij zich als UT-ambassadeur zullen profileren.’

Lucas: ‘Hoe verzamel je de informatie die je nodig hebt om goede studentencommunicatie te ontwikkelen? Ga je met studenten in gesprek, zet je enquêtes uit?’

Karina: ‘Allebei. We organiseren feedbacksessies met studenten over uiteenlopende onderwerpen, zoals de onboardingfase, de premasterfase en loopbaanoriëntatie. We zetten vragenlijsten uit en gebruiken ook de resultaten van de Nationale Studenten Enquête – een grootschalig landelijk onderzoek onder studenten over hun opleiding. Daarnaast spreek ik veel studenten via mijn werk bij de Student Union – de belangenbehartiger van UT-studenten en studentenverenigingen. Ik adviseer het SU-bestuur en begeleid hun communicatieteam. En ik heb contact met de University Innovation Fellows. Dat is een groep studenten – van eerstejaars tot PhD’s van alle faculteiten – die zich inzet voor innovatie en ondernemerschap in het onderwijs aan de UT. Zo komen we via verschillende wegen aan heel veel waardevolle info. De samenwerking met studenten vind ik een van de leukste aspecten van mijn werk. En we komen ook tot slimme oplossingen samen!’

De samenwerking met studenten vind ik een van de leukste aspecten van mijn werk. En we komen ook tot slimme oplossingen samen!

Karina Bakker

Lucas: ‘Geef eens een voorbeeld.’

Karina: ‘Samen met een groepje studenten hebben we ons gebogen over de journey van hbo-studenten die een master willen volgen aan de UT. Om toegelaten te worden moeten zij vaak een premaster doorlopen. Wat best een pittig traject kan zijn, maar waar wij als universiteit soms nauwelijks bij stilstaan. Waarom sturen we deze aankomende studenten niet een overzichtje van de stappen die ze moeten zetten? En een felicitatie en welkomstbericht als ze voor hun premaster geslaagd zijn? We gaan nu bekijken wat hierin mogelijk is.
Een ander voorbeeld is het meeting point dat we dit jaar voor het eerst op de Kick In-markt hebben opgesteld. Studenten konden zich er aanmelden om samen met een of twee anderen een rondje over de markt te lopen. In je eentje kan het namelijk best een overweldigend evenement zijn, weten we uit hun feedback.’

Lucas: ‘Goede ideeën! Wat zou ik als student kunnen doen om jouw werk makkelijker te maken?’

Karina: ‘Het is best moeilijk om studenten te werven voor de sessies die wij beleggen. Of om volop reacties te krijgen op de vragenlijsten die wij uitzetten. Misschien heerst er iets als enquêtemoeheid – we vragen best veel. Ik weet het niet zeker, maar ik heb het idee dat het vaak dezelfde studenten zijn die deelnemen. Het zou interessant zijn om ook van anderen, van meer studenten, te horen wat zij vinden en ervaren. Dus als jij een enquête voorbij ziet komen, doe mee! Heb jij in dit kader nog tips voor ons?’

“Het zou interessant zijn om van meer studenten te horen wat zij vinden en ervaren. Dus als jij een enquête voorbij ziet komen, doe mee!

Karina Bakker

Lucas: ‘Misschien kun je een beloning inzetten. Dat werkte bij mijn masteronderzoek heel goed. Ik heb onderzocht waarom internationale studenten wel of niet naar het theater gaan en mocht deelnemers een gratis kaartje geven voor een voorstelling in het Wilminktheater. Zoiets zou je kunnen overwegen; een gratis theaterticket voor bijvoorbeeld de eerste vijftig studenten die zich aanmelden.’

Karina: ‘Wij proberen het op dit moment met een gratis lunch, maar kaartjes voor een voorstelling vind ik een leuk idee. Het is weer eens wat anders. Lunchen moet je hoe dan ook, gratis naar het theater voelt denk ik meer als een cadeautje. Dank voor de tip. Maar vertel eens, vanwaar jouw focus op internationale studenten?’

Lucas: ‘Ik ben half Spaans, half Nederlands. Vorig jaar was ik voorzitter van ESN, het Erasmus Student Network. Ongeveer de helft van mijn studentenvoetbalteam is niet-Nederlands, ik heb een buitenlandse huisgenoot en ik bezoek vaak feestjes waar veel internationale studenten komen. Ik vind die diversiteit erg leuk. En internationale studenten kunnen heel goed feesten! Ze zijn maar een paar maanden hier, hoeven niet per se de hoogste cijfers te halen, hebben in het weekend geen familieverplichtingen, …’

Karina: ‘Ik hoor juist dat zij heel erg gefocust zijn op het behalen van hun studiepunten en geen vertraging willen oplopen.’

Lucas: ‘Die studenten komen blijkbaar niet naar onze feestjes, haha. Over feestjes gesproken: wat doe jij zoal in je vrije tijd?’

Karina: ‘Mijn man en ik hebben een zoon van 12 en een dochter van 10. Ik vind het leuk om langs de lijn te staan als zij sporten en om gezellig op pad te gaan met z’n viertjes. Verder lees ik graag en houd ik van wandelen en hardlopen. Door corona ben ik dat wat meer gaan doen. Het is de perfecte manier om mijn hoofd leeg te maken.’

Lucas: ‘Ga je ook weleens naar het theater?’

Karina: ‘Zeker. Ik ben ook erg benieuwd naar Huize Enschede, de voorstelling over het leven in de studentenhuizen in onze stad. Lijkt me heel leuk, daar ga ik zeker nog naartoe.’

Lucas: ‘Het is een aanrader, dus ik zou zeker gaan, ja. Misschien komen we elkaar in het theater nog wel tegen dan. Ik werk er achter de bar.’

Karina: ‘Tot dan en daar!’

Karina Bakker (1980)

studeerde Toegepaste  Communicatiewetenschappen aan de UT. Na haar afstuderen in 2003 werkte zij als communicatiemanager bij internationaal techbedrijf Thales en daarna als communicatieadviseur bij ROC van Twente. Volledig gegrepen door de onderwijswereld en de campus werkt ze alweer bijna veertien jaar als communicatieadviseur (student communications, internal communications) aan de UT.

Lucas Damen (2000)

rondt momenteel zijn master bedrijfskunde af en is begonnen aan zijn pre-master Psychologie. Lucas is werkzaam als barman in het theater, speelt voetbal en houdt veel van sport. In 2021 was hij voorzitter van Erasmus Student Network Twente.