UTAlumni NetwerkNieuwsVirtuele Business Days Twente van start

Virtuele Business Days Twente van start Grootste carrière-event van Nederland georganiseerd door studenten

De Business Days Twente zijn vandaag gestart. Het evenement, dat in 1996 voor het eerst werd gehouden, heeft inmiddels een lange historie opgebouwd in het verbinden van studenten en het bedrijfsleven en groeide uit tot het grootste door studenten georganiseerd carrière-event van Nederland. Dit jaar worden de Business Days Twente vanwege COVID-19 in een aangepast jasje gehouden. Bestuurslid Juliette Grimm vertelt over de editie van dit jaar.

Hoe is het eigenlijk met de carrièrekansen van studenten?

“Het is voor studenten niet makkelijk om in deze tijd een volgende stap te nemen in hun carrière. Sommige bedrijven hebben niet de mankracht om studenten te begeleiden, waar andere bedrijven het budget er niet meer voor hebben. Of het nou om een stage, afstudeeropdracht of een baan gaat, het is harder werken dan andere jaren over het algemeen. Als studenten dan toch wat gevonden hebben staan ze voor de volgende uitdaging; alles is online.”

Wat kunnen studenten en bedrijven dit jaar verwachten?

“De beurs zoals bekend in de witte tent zo goed mogelijk online nagebootst, dat is natuurlijk ons doel. Studenten en bedrijven kunnen over een virtuele beurs lopen en videogesprekken aan gaan met elkaar. Het is een soort Habbo-hotel van vroeger, maar dan in een modern en professioneel jasje.”

Wat is de belangrijkste motivatie voor bedrijven om mee te doen?

“De link tussen bedrijven en studenten blijft nodig. Naast het doorlopende aanbod van carrièremogelijkheden, is er voor de meeste bedrijven het laatste jaar veel verandert. Nieuwe vraagstukken zijn komen opdagen, maar ook veel uitdagingen en inzichten. Studenten kunnen zorgen voor een frisse blik op de situatie.”

Waarom mogen studenten deze editie beslist niet missen?

“Het wordt een editie als nooit tevoren, met onder andere een virtuele beurs en bedrijfspresentaties. Dit jaar hebben we ook een app gelanceerd waarbij je ook rustig op je telefoon kan rondkijken in onze online omgeving. Bedrijven zijn enthousiast over dat er een contactmoment met studenten wordt georganiseerd en zullen de studenten daarom ook zeker met open arme ontvangen.”

Voor informatie en om je in te schrijven ga naar de website.
10 & 11 februari: Online Carrièrebeurs
15 februari t/m 5 maart: Workshopweken
8 t/m 26 maart: Ambitieweken

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)