UTAlumni NetwerkNieuwsUT-tweeling studeert af met zelfgebouwde windturbine

UT-tweeling studeert af met zelfgebouwde windturbine

Zelden zag UT-docent Arne van Garrel zo’n perfecte samenwerking tussen studenten, technici, docenten en betrokkenen. De tweeling Rowan en Cedric van Wijk studeerden onlangs af met een zelfgebouwde windturbine. Vanwege de intreding van het coronavirus liep de testfase wat vertraging op. Dus de auto van vaders en de keukentafel diende als lab-en testomgeving. Gelukkig konden ze tijdens de versoepelingen de Campus op om hun vinding officieel te testen in de windtunnel van de Universiteit Twente.

Het college Wind Energy is een vierdejaars vak met zo’n honderd studenten. Een van de onderdelen van het vak is een practicum in de windtunnel. Al enige tijd lag er vanuit de vakgroep Engineering Fluid Dynamics de wens om daartoe een windturbine te laten ontwikkelen en testen door studenten. Zo’n schaal windturbine kan dan tevens aan verder onderzoek gaan bijdragen. Maar de meeste studenten studeren individueel af. En deze opdracht was groot. “Dus toen deze tweeling op ons pad kwam bleek dat de ideale situatie”, aldus Van Garrel.

Om prestaties te kunnen bepalen voor vliegtuigen of windturbines zijn er diverse testen nodig. Daarvoor is gelijkmatige wind nodig die in de windtunnel wordt gecreëerd. Met de op schaal gemaakte windturbine konden Rowan en Cedric hun afstudeerproject testen op de UT-campus.

“Om een kleine windturbine te maken, moet je nauw samenwerken. Omdat de tweeling samenwoont ging dat heel goed. Ze wilden ook specifiek iets samen doen in het afstuderen. Dat kan niet altijd, maar de één heeft het rotor-ontwerp gedaan en de ander het mechanisch- en elektrisch deel.”

Arne van Garrel, assistant professor

Alles komt zo mooi bij elkaar. De tweeling was enthousiast en positief bezig. Heel leuk om te begeleiden als docent. Zelf initiatief nemen, daar word ik blij van!

Arne van Garrel, assistant professor

"De metingen in de windtunnel bleken de kers op de taart. Met 3D-printen hebben de studenten veel zelf gemaakt, maar ook met hulp. Er was betrokkenheid vanuit de docenten, technici en de vakgroep. We werkten als een hecht team samen. De tweeling heeft acht maanden aan de windturbine gewerkt. Inmiddels zijn ze samen op dezelfde dag afgestudeerd met als eindcijfer een 9. De commissies waren onder de indruk van het feit dat ze vanuit het niets een werkend systeem aan de praat hebben gekregen. Een welverdiend eindcijfer dus. Binnenkort komt er een promovendus uit China die de resultaten van de tweeling gaat gebruiken in zijn PhD-onderzoek."

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)