UTAlumni NetwerkNieuwsDeze maand in...

Deze maand in... 2000

Zaterdag 13 mei 2000 staat bij veel UT’ers in het geheugen gegrift. Op deze datum 20 jaar geleden ontploft de vuurwerkfabriek van SE Fireworks midden in de woonwijk Roombeek. Het is een van de grootste rampen ooit in Nederland: 23 mensen komen om het leven, 950 raken (zwaar)gewond. Onder deze slachtoffers bevinden zich geen studenten of medewerkers van de UT, maar meer dan vijftig studenten en zeventien medewerkers raken hun huis met alles daarin kwijt. In de dagen en weken daarna staat alles op de campus in het teken van de ramp. Activiteiten worden afgelast en in de gastenverblijven op de campus bivakkeren slachtoffers.

Een maand later, op 14 juni, is er op de campus een benefietconcert ten behoeve van de slachtoffers. Aanvankelijk zou het concert in het Arke stadion plaatsvinden, maar dat ging niet door. 'Het stadion heeft geen vergunning voor het houden van concerten. Er zaten teveel haken en ogen aan om dat nog te regelen', aldus UT eventmanager Tonnie Buitink, coördinator van het concert destijds.

Het concert wordt bezocht door 25.000 bezoekers en veel bekende Nederlandse artiesten treden (belangeloos) op: City to City, Kane, Buffoons, Gerda Havertong, Bløf, Van Dik Hout, Volumia, Total Touch, Marco Borsato, Ilse de Lange, Abel, Dutch Divas en Ernst Daniël Smit. Uiteindelijk heeft het benefietconcert 837.980 euro opgebracht, oftewel bijna twee miljoen gulden. Zowel de periode als de manier waarop men elkaar heeft gesteund blijft zeer indrukwekkend!