UTAlumni NetwerkNieuwsStudenten Communicatiewetenschap ontmoeten ‘hun toekomst’
S.v. Communiqué

Studenten Communicatiewetenschap ontmoeten ‘hun toekomst’ Drie alumni over hun ervaringen in het werkveld

De campus op rijden op de plek waar ooit Checkpoint Charlie – de portiersloge – stond, oude herinneringen ophalen over feesten in de Vestingbar of de typische studentenwoningen aan de Calslaan: voor alumni die even terug zijn op de Universiteit Twente is het bezoeken van evenementen op de campus een feest van herkenning. Tijdens het Meet your Future-event in maart, georganiseerd door studievereniging Communiqué van de studie Communicatiewetenschap, gaven drie alumni de nieuwe lichting studenten een kijkje in de toekomstmogelijkheden.

Veerle Boon (COM & BA '16)

Het is ontzettend leuk om op deze manier bij de UT betrokken te blijven.

Veerle Boon (COM & BA '16)

Verbindingen leggen

Alumni zijn vaak enthousiast om te worden benaderd voor evenementen voor of met de UT: “Een leuk initiatief”, vindt ook Corina Zwiers-Meijer (COM, ’06). “Dit vond ik als student echt de leukste middagen!” Na haar opleiding communicatiewetenschap is ze in de buurt gebleven en aan het werk gegaan als communicatiestrateeg bij Bam!, op het Kennispark. Een beeld krijgen van wat je later te wachten staat als je afgestudeerd bent, vindt ze erg waardevol. Laten zien hoe het gaat in de praktijk vindt ze erg belangrijk voor een evenement als deze. “Tijdens mijn studie vond ik wel dat je de verbinding tussen de studietijd en het bedrijfsleven mistte. Er zouden eigenlijk meer van dit soort events moeten zijn. Wij werken aan de overkant, ik zou het heel leuk vinden als er nog veel meer kruisbestuiving is eigenlijk!”.

Corina Zwiers-Meijer

Voor alumna Paulien Zwiers (COM, ’17) had een bijdrage leveren aan het evenement een bijzonder tintje: als oud-bestuurder van de studievereniging heeft ze in haar studietijd het evenement ook georganiseerd. “Ik weet nog wel dat ik dat in mijn bestuursjaar ook graag wilde, die banden met de alumni meer willen aanhalen. Daarom heb ik nu ook meegedaan. Het was erg leuk om te zien hoe het georganiseerd werd!”

Paulien Zwiers

Vertellen over keuzes

Toen Veerle Boon (COM & BA, ’16) te horen kreeg dat ze voor haar werk wel eens lang universiteiten moest, zei ze direct: “Als we naar Enschede gaan, dan wil ik wel heel graag naar de UT!” Het was voor haar dan ook niet de eerste keer dat ze als alumna terugkwam op de campus. Ook bij de Bedrijvendagen was ze aanwezig namens haar werkgever Friesland Campina. “Het was heel leuk om over mijn ervaringen en de keuzes die ik gemaakt heb te vertellen. Ik heb hele goede herinneringen aan m’n studententijd in Enschede, dus ik vind het alleen maar leuk om dan op deze manier daar wat aan bij kunnen te dragen en daarbij betrokken te zijn.”

Veerle Boon

Banden versterken

Bij de drie alumni bracht het veel herinneringen met zich mee om terug te komen. Paulien is via het evenement zelfs gevraagd om mee te werken aan een onderzoek, waardoor ze vaker op de UT zal komen. “Ik vind dat altijd wel leuk, om weer even een soort van nostalgie te ervaren en gewoon eens te zien hoe het nu gaat”, zegt ze. Ook Veerle vindt het juist leuk om de band met de universiteit via dit soort evenementen te behouden. “Ik denk dat het heel jammer zou zijn als je afgestudeerd bent en nooit meer contact hebt met je universiteit of nooit terugkomt. Ik vind het juist leuk met evenementen zoals dit om te horen wat er nu speelt.” Corina sluit zich hierbij aan. “Ik zou zelf ook nog wel een paar jaar willen studeren!”, zegt ze zelfs. “Het was gewoon een hele leuke tijd, dus waarom zou ik geen banden met de UT houden?”

Heb jij ook een mooi verhaal of een toffe baan waar je studenten over wilt vertellen? Dat kan! Mail dan naar alumni@utwente.nl, wij brengen je dan in contact met de betreffende studievereniging of opleiding.

Help ook studenten met jouw ervaringen!
Mail naar het Alumnibureau