Freezer challenge: -70°C in plaats van -80°C

Als onderdeel van onze voortdurende inspanningen om energie te besparen en duurzaamheid te bevorderen, nodigen we je uit om deel te nemen aan de Freezer Challenge.

Hoewel de aanbevolen temperatuur voor de lange termijn opslag van biologische monsters -80°C is, wordt er momenteel onderzoek gedaan en vinden er discussies plaats over de mogelijkheid om het instelpunt van de vriezers te veranderen van -80°C naar -70°C om energie te besparen.

Tot op heden is er geen duidelijke indicatie of een temperatuurverandering al dan niet schadelijk is voor monsters, maar onderzoek suggereert dat een verandering van 10°C geen invloed zou moeten hebben op de meeste monsters. Een praktijkvoorbeeld is te vinden aan de Universiteit van Colorado Boulder, waar momenteel de helft van de -80°C vriezers draait op -70°C. Dit laat zien dat dergelijke aanpassingen mogelijk zijn en aanzienlijke energiebesparingen kunnen opleveren.

Hoeveel energiebesparing?

Een -80°C vriezer verbruikt ongeveer 20–30 kW per dag, wat gelijk staat aan een heel huishouden. Het veranderen van de temperatuur zal het energieverbruik met 30% verminderen en geld besparen voor zowel de onderzoeksgroepen als de faculteit.

EERSTE RESULTAAT IS AL GEBOEKT!

In samenwerking met de vakgroepen AST, DBE en NBP is besloten om de vriezer in de Zuid Horst uit te zetten, wat resulteert in een besparing van 6000 kWh en 1400 euro aan kosten per jaar!

Hoe kun je deelnemen aan de challenge?

De Freezer Challenge loopt gedurende de hele maand april. We moedigen onderzoeksgroepen aan om deze uitdaging te gebruiken als een proef om de temperatuur van hun vriezers te veranderen. Het voltooien van de uitdaging wordt beloond; het succes van jouw onderzoeksgroep wordt gepresenteerd op de platforms van GreenHub en gemeld aan de faculteit.

Laten we samenwerken aan een duurzamere toekomst voor onze onderzoeksomgeving.