HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenSamen werken aan DE&I en sociale veiligheid: ben jij erbij op 3 oktober?

Samen werken aan DE&I en sociale veiligheid: ben jij erbij op 3 oktober?

Het nieuwe collegejaar is alweer in volle gang. En na de officiële aftrap vorige week, denk je misschien: waar blijft het programma voor de derde editie van Diversity Week? Geen gekke gedachte. Dit jaar hebben we ervoor gekozen om onze energie helemaal te steken in Diversity Day op dinsdag 3 oktober 2023. Op die dag besteden we extra aandacht aan het nut en de noodzaak van diversiteit, gelijkwaardigheid, inclusie en sociale veiligheid in en bij alles wat we doen. Maar één dag – of zelfs een week extra aandacht – is natuurlijk niet genoeg. Daarom besteden we er bijvoorbeeld in de loop van 2024 opnieuw flink aandacht aan, tijdens ons allereerste symposium. Speciaal om ons allemaal te blijven inspireren om verder te kijken dan een label of hokje: hoe maken wij diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie vanzelfsprekend? En wat betekent dat dan in de praktijk voor jou, je medestudenten of jouw collega’s?

Maar nu eerst Diversity Day op 3 oktober 2023. Op deze bijzondere dag kun je – als student of medewerker - meedoen aan de workshop 'Beyond the label: diversity, equity, and inclusion (DE&I) as part of our core values'. Daarin krijg je inzicht in DE&I en hoe dit van invloed is op jouw studie, werk of leven aan de universiteit of op de campus. Het is een waardevolle training die je de kennis en tools geeft om actief aan de slag te gaan met DE&I. De workshop wordt gegeven door trainer Nicole Kienhuis van 14.00 tot 16.00 uur op de campus. De exacte locatie volgt snel. Geef je nu alvast op, dan weet je zeker dat er een plekje is voor jou!

Kom langs en deel je ideeën

Maar er is meer! Tijdens de dag moedigen we je aan om ons te laten weten wat jij belangrijk vindt. Welke aspecten van DE&I en sociale veiligheid wil jij dat de universiteit aanpakt of blijft aanpakken? Of is er iets anders waarvan je denkt: dat draagt bij aan eerlijke kansen, gelijkwaardigheid en aan het gevoel van erbij horen? Laat het ons weten door simpelweg een label met jouw wens te plakken op een speciaal daarvoor bestemde plek op de campus. De exacte locatie blijft nog even een verrassing, maar één ding is zeker: je kunt het op 3 oktober niet missen!

Nieuw design Diversity of Twente-letters

Op 3 oktober geven we het startsein voor de ontwikkeling van een nieuw bord dat van de University of Twente-letters Diversity of Twente maakt. De Responsible Futuring crew van DesignLab gaat zich hierin vastbijten en de start van de ontwikkelingsfase begeleiden. Hoe ontwikkelen we een bord dat past bij ons, bij onze ambities en bij onze kijk op een rechtvaardige, gelijkwaardige en inclusieve toekomst? Een toekomst waarin we - net als nu, maar steeds wat meer óf op een effectievere manier  - blijven uitgaan van het gegeven dat iedereen anders is en dat onze universiteit een plek is waarin iedereen veilig – samen en als individu – veilig kan leven, leren en werken. Zodat je het gevoel hebt dat je erbij hoort, op een manier die fijn is, voor jou en voor de mensen – en de wereld – om jou heen. Deze creatieve en inspirerende sessie vindt plaats van in DesignLab, zaal INSPIRE, van 10.00 tot 12.00 uur (inloop om 9.30 uur). Wil jij erbij zijn? Vul dan even dit korte aanmeldformulier in.

Dus zet 3 oktober alvast in je agenda voor een dag vol bewustwording en actie rondom diversiteit, gelijkwaardigheid, inclusie en sociale veiligheid aan de universiteit en op de campus. We kijken ernaar uit Diversity Day samen met jou te vieren!

In dit recente nieuwsartikel lees je trouwens nog meer over hoe de UT vanuit vanzelfsprekendheid, gezamenlijke verantwoordelijkheid en inzet werkt aan DE&I en hoe dat in de praktijk gaat. Heb je een vraag of opmerking? Dan kun je altijd een e-mailtje sturen naar het DE&I Team.

Nieuw design Diversity of Twente-letters

Op 3 oktober geven we het startsein voor de ontwikkeling van een nieuw bord dat van de University of Twente-letters Diversity of Twente maakt. De Responsible Futuring crew van DesignLab gaat zich hierin vastbijten en de start van de ontwikkelingsfase begeleiden. Hoe ontwikkelen we een bord dat past bij ons, bij onze ambities en bij onze kijk op een rechtvaardige, gelijkwaardige en inclusieve toekomst? Een toekomst waarin we - net als nu, maar steeds wat meer óf op een effectievere manier  - blijven uitgaan van het gegeven dat iedereen anders is en dat onze universiteit een plek is waarin iedereen veilig – samen en als individu – veilig kan leven, leren en werken. Zodat je het gevoel hebt dat je erbij hoort, op een manier die fijn is, voor jou en voor de mensen – en de wereld – om jou heen. Deze creatieve en inspirerende sessie vindt plaats van in DesignLab, zaal Inspire, van 10.00 tot 12.00 uur (inloop om 9.30 uur). Wil jij erbij zijn? Vul dan even dit korte aanmeldformulier in.