O&O plein als aangename verblijfs- en werkplek

Geen fietsparkeren op het plein, wel meer parkeerplaatsen om het plein heen

Vanaf de introductieperiode voor nieuwe studenten, de Kick-In, is het O&O plein op de UT campus voortaan vrij van geparkeerde fietsen. Dat heeft het College van Bestuur onlangs besloten.

Het is de bedoeling dat het O&O-plein een ontmoetingsplek gaat zijn waar het aangenaam vertoeven is en waar ook ruimte is om te werken en studeren. In de ovalen, die nu nog worden gebruikt als fietsenstalling, komen straks mooie buitenwerkplekken. Aan het ontwerp hiervan wordt nog gewerkt. Aangezien het straks niet meer mogelijk is om fietsen op het O&O plein te parkeren, worden om het O&O plein heen extra parkeerplekken gerealiseerd, met een uitbreiding van 2.700 naar 3.350 plekken. Door het plein fiets-parkeervrij te maken wordt de omgeving ook veiliger, de ingangen van gebouwen beter toegankelijk voor hulpdiensten én de parkeerplaats voor mensen met een beperking is dan ook weer beter bereikbaar.

Het plan voor de nieuwe fietsenstallingen buiten het O&O plein brengt ons straks 954 plekken aan de achterzijde van Hal B, 645 plekken op de kleine parkeerplaats naast de Citadel langs De Zul en aan de zuidkant van het Hogedruklab plek voor 350 fietsen.

Binnenkort wordt gestart met de omvorming van de kleine parkeerplaats naast de Citadel langs De Zul tot een fietsenstalling. Dat betekent dat daar, met uitzondering voor drie vergunningsplekken, dan geen auto’s meer kunnen worden geparkeerd.

De fietsparkeervoorzieningen tussen Ravelijn en Zilverling blijven behouden met 114 plaatsen, evenals de parkeerkelder onder Hal B, met plek voor 204 fietsen en de plekken bij de Technohal.
De parkeerplaats naast de ingang van het Notebook Service Center in de Citadel wordt ook behouden voor kort fietsparkeren en voor klanten van het Notebook Service Center.

Met goede communicatie, bewegwijzering en door de inzet van fiets stewards bij de start van het nieuwe collegejaar, hopen we studenten en medewerkers goed op weg te helpen bij het vinden van de nieuwe fietsparkeerplaatsen. Om ervoor te waken dat er écht geen fietsen worden geparkeerd op het plein zelf, wordt er één of twee keer per week een ronde gemaakt, om fout geparkeerde fietsen te verwijderen. Deze kan de eigenaar dan zelf ophalen bij de Beveiliging vooraan op de campus.

In de afbeelding is te zien waar de nieuwe parkeerplekken voor fietsen straks te vinden zijn.