HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenKunstwerk The Head onthuld op campus Universiteit Twente

Kunstwerk The Head onthuld op campus Universiteit Twente

Ter ere van het zestigjarig bestaan, onthulde de Universiteit Twente op donderdag 19 mei een bijzonder kunstwerk: The Head. Deze 10 meter hoge creatie van kunstenaar Joep van Lieshout, heeft een prominente plek bij de entree van het universiteitsterrein gekregen.

De Universiteit Twente zette voor de realisatie van een nieuw beeldbepalend kunstwerk een ontwerpwedstrijd uit in 2019. Daarbij kwam het voorstel van Atelier Van Lieshout, The Head als winnaar uit de bus. Prof. Dr. Ir. Peter-Paul Verbeek, voorzitter van de Campus Art Advisory Committee (CAAC) van de Universiteit Twente: "In het ontwerp van Atelier Van Lieshout komen mens en techniek samen, zoals hier op de UT. Het pixelachtige gezicht verwijst naar onze technische toekomst, de organisch gevormde binnenkant naar ons verleden. Het beeld is van koper, een metaal met associaties van oeroude culturen dat ook in de digitale tijd van cruciaal belang is. Het enorme hoofd lijkt bovendien te refereren aan de Paaseilandbeelden, uit een beschaving die aan haar eigen milieuproblemen ten onder ging. Door er bovenop te gaan staan, kijk je als het ware vanuit de kennis naar de wereld. Daarom moet het ook bij de entree van de UT staan, als boegbeeld van de verbinding tussen wetenschap en samenleving.”

Uitkijkpost

Na de toekenning van de opdracht is Van Lieshout aan de slag gegaan met het vervaardigen van het tien meter hoge werk. Bezoekers kunnen niet alleen het kunstwerk van buiten aanschouwen, maar kunnen er ook in klimmen. Via een smalle trap kom je op een platform bovenop het hoofd, waarbij je uitkijkt over de campus enerzijds en het Kennispark anderzijds.

The Head markeert de mogelijkheden en dilemma’s aan de vooravond van de vierde industriële revolutie, als de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische wereld vervagen. Het beeld is een monument voor de tanende menselijke dominantie. Een totem die de kruising markeert waar we ons nu bevinden en een uitkijkpost naar de toekomst”, aldus Joep van Lieshout.

Over Atelier van Lieshout

Joep van Lieshout is beeldhouwer, schilder, visionair. Op zijn zestiende werd hij aangenomen op de kunstacademie in Rotterdam. Na zijn afstuderen wist hij snel tot grote hoogte te stijgen, met werken die balanceren op de grens tussen kunst, design en machinale objecten.

In 1995 richtte hij zijn studio, Atelier Van Lieshout, op; sindsdien werkt hij onder die naam, om zo de mythe van het individuele artistieke genie te doorbreken. De afgelopen 25 jaar heeft Atelier Van Lieshout een veelheid van ontwerpen geproduceerd op het vlak van kunst, design en architectuur. Wat deze werken gemeen hebben is een aantal terugkerende thema’s: systemen, macht, autarkie, leven en dood. Het menselijke individu tegenover het grotere geheel. Met dit oeuvre heeft Atelier Van Lieshout wereldwijd tentoonstellingen en projecten gerealiseerd.

Kunst op de campus

Sinds haar oprichting zestig jaar geleden heeft de Universiteit Twente altijd veel aandacht voor kunst en cultuur gehad. Zo staan er ook een twintigtal buitenkunstwerken van vaak gerenommeerde kunstenaars verspreid over de uitgestrekte campus. De meeste kunstwerken zijn speciaal voor de UT ontworpen. Zo zijn er werken van onder andere Fred Bellefroid, Ruud Hallema, Jan Merx, Wim T. Schippers, Evert Strobos en Ger van Elk. Het kunstwerk van Atelier Van Lieshout is medegefinancierd met een bijdrage van het Mondriaan Fonds.

Foto's Annabel Jeuring

Meer weten over kunst en architectuur op de campus?
Ontdek de wandelroute
L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)