HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studenten'Kwetsbare mensen moeten nu nóg beter oppassen, maar hoe doe je dat?'

'Kwetsbare mensen moeten nu nóg beter oppassen, maar hoe doe je dat?'

Voor velen zijn de versoepeling van coronamaatregelen een fijn vooruitzicht. Dat geldt niet voor iedereen: er zijn medewerkers en studenten die zelf mogelijk kwetsbaar zijn, of een kwetsbaar persoon in hun omgeving hebben,  die de versoepelingen met een zekere angst tegemoet zien. Als UT vinden we het belangrijk dat er ruimte is om je aarzeling en angst bespreekbaar te maken, en dat we met elkaar mee te denken in oplossingen.

Epidemioloog Alma Tostmann van het Radboudumc geeft in een nieuwsbericht van de NOS een paar handige tips voor mensen in een kwetsbare positie:

• Vraag de mensen die je ziet een zelftest te doen. Dat vermindert de kans op besmetting fors;
  • Zorg voor goede ventilatie in de ruimte waar je iemand ontmoet tijdens het bezoek, en lucht achteraf; of spreek af in de buitenlucht.
  • Houd voldoende afstand;
  • Als extra bescherming kun je het bezoek vragen een medisch mondkapje te dragen, en dit zelf ook doen. Zorg dat het goed aansluit op je gezicht. Voor nog betere bescherming kun je een FFP2-mondkapje gebruiken.
  • Vraag de mensen die je ontmoet om na te gaan wat ze de afgelopen dagen gedaan hebben. Als ze veel mensen hebben gezien of bijvoorbeeld net in een discotheek zijn geweest, is het verstandiger om het bezoek uit te stellen.

"Ik kan me voorstellen dat het ongemakkelijk is om je bezoek vragen dit allemaal te doen, maar als je totaal geen afweer hebt zijn dit samen opgeteld dingen die je kunt doen om een de kans op een besmetting heel erg te reduceren. Het zijn lagen die je op elkaar kunt toepassen. Maar het uitsluiten van een besmetting gaat niet. Daar moet je altijd over nadenken", zegt Tostmann tegen NOS. "De uiteindelijke kans op een besmetting hangt ook samen met hoeveel virus er op dat moment in de samenleving rond gaat."

Het hele artikel lees je op de website van de NOS.