HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenGUESSS (Global University Spirit Students 'Survey)

GUESSS (Global University Spirit Students 'Survey)

Wat zijn de ondernemersintenties en -activiteiten van studenten over de hele wereld?

Deze vraag is zowel van maatschappelijk als economisch belang. Studenten zijn de ondernemers van de toekomst. Hun innovatieve plannen en bewegingen zullen de samenlevingen van de toekomst vormgeven en dus verantwoordelijk zijn voor ons economisch welzijn.

Het is daarom belangrijk om te begrijpen hoeveel van de huidige studenten een ondernemerscarrière willen nastreven en om welke reden. Vervolgens kunnen belanghebbenden zoals academici, praktijkmensen, onderwijzers en beleidsmakers over deze zaken worden geïnformeerd.

GUESSS (Global University Spirit Students 'Survey) meet deze intenties en statistieken op nationaal en internationaal niveau. Het laatste onderzoek in Nederland is uitgevoerd in 2014.

In 2021 neemt de Universiteit Twente (UT) het voortouw bij het uitvoeren van dit onderzoek voor Nederland samen met haar Student Union. Ondernemerschap speelt een belangrijke rol op de UT; zij ontvingen voor de vierde keer op rij de titel ‘Meest Ondernemende Universiteit van Nederland’. De UT probeert daarom op dit gebied zoveel mogelijk voor haar studenten te faciliteren. Dit gebeurt in samenwerking met Oost NL, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van  Overijssel en Gelderland. Oost NL versterkt de economie van de provincies Gelderland en Overijssel door te innoveren, investeren en internationaliseren in ondernemers die bijdragen aan maatschappelijke oplossingen. Door samen te werken wordt een enorm aantal studenten bereikt.

Nieuwe / belangrijke onderwerpen in de enquête

Enkele generaties geleden was het in huishoudens normaal dat vrouwen thuis bleven en dat mannen geld verdienden voor de kost. Dit is niet meer het geval, vrouwelijk ondernemerschap bloeit als nooit tevoren. Er zal meer aandacht worden besteed aan dit onderwerp en de impact ervan. Daarnaast komt de huidige Covid-19 pandemie uitgebreid aan bod in het onderzoek. Het is essentieel om meer te weten te komen over het effect en de gevolgen voor de toekomst.

De enquête kan je vinden via deze link: https://www.guesssurvey.org/ en zal eind juni sluiten.