HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenVentilatie van de gebouwen, COVID-19 en het koude weer

Ventilatie van de gebouwen, COVID-19 en het koude weer

In de afgelopen periode hebben we de gebruikers van onze gebouwen veelvuldig opgeroepen om hun steentje bij te dragen aan de juiste ventilatie. Dit is niet alleen relevant om COVID-19 zo weinig mogelijk kans te geven, maar vooral om een prettige omgeving te creëren om in te werken en te studeren. Zeker nu het buiten kouder wordt, wijzen we je graag nog even op hoe jij kan bijdragen aan schone lucht in onze gebouwen.

Schone en veilige lucht

Wat we onder schone en veilige lucht precies verstaan, is vastgelegd in verschillende normen. Zo is er het Bouwbesluit, waarin de richtlijnen voor het ontwerpen van gebouwen zijn vastgelegd. In haar adviezen rond COVID-19 verzoekt het RIVM om te zorgen dat aan deze richtlijnen wordt voldaan. Alle UT-gebouwen voldoen daar aan.

In alle gebouwen is het van belang dat er niet te veel mensen in een ruimte zijn. Als vuistregel hanteren we ten minste 7 m2 is per persoon. Dus in een ruimte van ongeveer 21m2 kun je met drie personen samenwerken. Voor Cubicus en Zilverling vragen we je uit te gaan van een norm van (gemiddeld) 10 m2 per persoon. Dus in een ruimte van 21m2 kunnen twee mensen samenwerken.

Een aantal gebouwen - Cubicus en Zilverling – vraagt wel om extra aandacht van de gebruikers omdat het juiste gebruik van groot belang is voor goede ventilatie en luchtcirculatie. Deze gebouwen voldoen weliswaar aan de normen in het Bouwbesluit, maar sommige medewerkers en studenten vinden de lucht in het gebouw niet altijd even prettig. Zeker in de huidige periode met COVID-19,zorgt dat bij sommigen voor extra ongemak.

Cubicus

Cubicus beschikt over mechanische ventilatie. Het gebouw is zo ingericht – met bijvoorbeeld roosters in de raamkozijnen en kieren onder deuren – dat de lucht gecontroleerd door het gebouw stroomt en regelmatig wordt ververst. Het is belangrijk deze vrij en open te houden. Alleen dan kan de ventilatie optimaal haar werk doen, zodat luchtverversing plaatsvindt conform de normen van het Bouwbesluit. Gebruikers kunnen er aanvullend voor kiezen om af en toe ramen open te zetten voor extra luchtverversing.

Omdat we in de praktijk merken dat niet altijd alle roosters goed open staan, raden we in Cubicus aan om niet 7 m2 maar 10 m2 kantoorruimte per persoon aan te houden, om te allen tijde voldoende luchtverversing te garanderen. Dat betekent op sommige plekken dus tijdelijk beperkte capaciteit.

In alle gevallen is het van belang dat er niet te veel mensen in een ruimte zijn. Voor Cubicus vragen we je uit te gaan van een norm van (gemiddeld) 10 m2 per persoon. Dus in een ruimte van 20m2 kunnen 2 mensen samenwerken. Houd hier rekening mee, bijvoorbeeld als je met een groepje samen komt om te werken, te vergaderen of te studeren.

Lukt het niet om een geschikte ruimte voor overleg of samenwerken te vinden of heb je vragen, neem dan contact op met de gebouwbeheerder van jouw gebouw (Team managers Facility Services).

Zilverling

In gebouw Zilverling is sprake van natuurlijke ventilatie. Zorg dat de roosters boven de ramen altijd vrij en geopend zijn.

Omdat we in de praktijk merken dat niet altijd alle roosters goed open staan, raden we in Zilverling aan om niet 7 m2 maar 10 m2 kantoorruimte per persoon aan te houden. In sommige gevallen leidt dit tot minder werkplekken in een kamer. Houd hier rekening mee, bijvoorbeeld als je met een groepje samen komt om te werken, te vergaderen of te studeren. Ook hier is het aan te bevelen af en toe een raam te openen voor aanvullende luchtverversing.

In de bars en drie kantoren in het Educafé van de Zilverling is mechanische ventilatie aanwezig, maar die is helaas onvoldoende voor grotere groepen. Deze zijn daarom op dit moment niet door grote groepen te gebruiken.

Lukt het niet om een geschikte ruimte voor overleg of samenwerken te vinden of heb je vragen, neem dan contact op met de gebouwbeheerder van jouw gebouw (Team manager Facility Services).

Meten is weten

Heb je het gevoel dat de luchtkwaliteit in je kamer niet optimaal is? De UT beschikt over CO2-meters waarmee we de kwaliteit in ruimtes kunnen vaststellen. Neem contact op met de gebouwbeheerder van jouw gebouw (Ream managers Facility Services) om daar gebruik van te maken. Ook kan je bij hen terecht als je specifieke vragen hebt.

Duurzaamheid en comfort

Het openhouden van roosters en regelmatig openzetten van ramen betekent dat er met de frisse lucht momenteel ook veel koude lucht naar binnen gaat. Daardoor is de situatie mogelijk minder comfortabel. Ook voelt het niet duurzaam omdat daardoor de verwarming wellicht wat harder moet.

De vernieuwing van het ventilatiesysteem in Cubicus en Zilverling staat gepland voor 2024/2025 en beoogt dit op te lossen, zowel vanuit het perspectief van schone lucht als vanuit duurzaamheid. Deze oplossingen zijn helaas niet op zeer korte termijn te realiseren. Voor nu vragen we je er rekening mee te houden, bijvoorbeeld in je kledingkeuze.