HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenUniversiteit Twente volop aanwezig bij Dutch Design Week

Universiteit Twente volop aanwezig bij Dutch Design Week

In Eindhoven wordt aankomende week, van 16 oktober tot 24 oktober 2021, de Dutch Design Week gehouden, het grootste design event van Noord-Europa. Diverse UT-wetenschappers en studenten zijn komende week te vinden in Eindhoven: om hun project te demonstreren, hun concept te tonen, om onderzoek te doen, werksessies te houden, of mee te discussiëren in diverse debatten en op conferenties.

The Greater Number

Dutch Design Week (DDW) kiest in 2021 voor het overkoepelende thema The Greater Number - het betere aantal. “Met dit thema roept DDW aan de ene kant op tot minder. Minder consumptie, minder producten en dus minder afval. Maar we realiseren ons dat het niet altijd minder kan en dat waar het gaat om meer, het beter moet. Dus meer duurzame producten met meer waarde, waardoor consumenten op een andere manier met producten om gaan. Met dit thema streven we dan ook naar een gedragsverandering bij de consument en producent. Door te zoeken naar een hernieuwde waarde tussen consument en product, kunnen we komen tot een veranderende ontwerppraktijk.”

Embassy of Health

Met de Embassy of Health (EoH) stimuleren de partners – waaronder het DesignLab van de Universiteit Twente - het creatief en disruptief denken over de toekomst van de gezondheidszorg. Het programma van de ambassade beoogt burgers, patiënten, zorgprofessionals, beleidsmakers en anderen bewust te maken van de rol en het belang van design bij de ontwikkeling van innovatieve interventies in de zorg. Dit jubileumjaar –EoH bestaat dit jaar vijf jaar – staat in het teken van het samen vormgeven van de toekomst van de zorg.

Tijdens de Dutch Design Week is de tentoonstelling te bezoeken ‘Chronic Health: Vital Changes for a Caring Society’ in het Klokgebouw, en op het Ketelhuisplein. De week wordt afgesloten op 22 oktober met een conferentie in het Klokgebouw, waar onder meer DesignLab-directeur Sabine Wildevuur zal spreken met Marleen Stikker en Frank Kolkman over ontwerpen van technologie in en voor de zorg. Het manifest ‘Chronisch Gezond: De toekomst van Gezondheid en Technologie’ wordt overhandigd aan innovatie-icoon Robin Koops, de ontwerper van de kunstmatige alvleesklier ter ondersteuning van Diabetes Type1-patienten.

De ExperiVan van het BMS Lab van de UT krijgt een mooie prominente plek in het hart van de DDW, op het Ketelhuisplein. Het mobiele lab, dat ontworpen is om onderzoek naar mensen te brengen in plaats van andersom, wordt gedurende de week ingezet voor diverse onderzoeksprojecten van wetenschappers van de verschillende faculteiten en instituten van de UT, samen met burgers.

Up, Close & Personal

Up, Close & Personal is een initiatief van Design United, het 4TU research center voor design, waarin de vier technische universiteiten van Nederland (TU Delft, TU/e, WUR en UT) samenwerken.

In het Klokgebouw is een tentoonstelling opgezet, waarin wetenschappers state-of-the-art designonderzoek laten zien. Vijf thema’s staan centraal: Entangled ecologies, Connected interactions, Changing things, Embedded designers en Evolving methodologies. Ook worden er dagelijks talkshows gehouden rond verschillende thema’s, die ook online te volgen zijn.

DRIVE

Arie-Paul van den Beukel (maandag 18 oktober), Sabine Wildevuur (woensdag 20 oktober over ‘Health’) en Geert Dewulf (donderdag 21 oktober) dragen bij aan DRIVE, het Design Research & Innovation Festival. Tijdens het festival worden diverse lezingen en workshops gehouden; deze zijn ook online te volgen.

I hear what you’re seeing

Lisa Mandemaker

Lisa Mandemaker, momenteel artist-in-residence bij DesignLab, staat als onderdeel van de tentoonstelling ‘I hear what you’re seeing’ met 16 andere opkomende ontwerpers bij het Pullman Hotel in Eindhoven, als onderdeel van de Dutch Design Week. Lisa is betrokken bij het Zwaartekracht-project over de ethiek van disruptieve technologie, waarbij zij in haar project zich richt op de rol van de kunstmatige baarmoeder in en voor onze samenleving.

Meer weten? Een volledig overzicht van UT-deelnemers is te vinden op de speciale website.
www.utwente.nl/ddw21

Wil je de Dutch Design Week bezoeken? Meer informatie vind je op de website van het event, www.ddw.nl.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)