HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenGebruik van Zoom onder voorwaarden toegestaan voor onderwijs

Gebruik van Zoom onder voorwaarden toegestaan voor onderwijs

Met ingang van vandaag is het toegestaan om de videoconferencing applicatie Zoom in te zetten voor onderwijsdoeleinden, wanneer Canvas Conferences en MS Teams niet volstaan. Zo kan Zoom worden ingezet bij activiteiten met meer dan 300 deelnemers te gelijk, of wanneer het wenselijk is in kleine groepen uiteen te gaan.

Vorige week kwamen enkele problemen over Canvas Conferences aan het licht, tot op heden het voorkeursprogramma voor online onderwijs. Zo bleek het niet mogelijk om met meer dan 300 deelnemers in een meeting te zitten. MS Teams en Bluejeans zijn momenteel geen alternatief, omdat ze niet over alle gewenste functionaliteiten beschikken. Zoom biedt deze mogelijkheid wel.

Eerder was besloten Zoom in het geheel niet toe te staan, dit in verband met issues rond veiligheid en privacy. Nu komt er dus ruimte om dit wel in te zetten voor het onderwijs. De belangrijkste zorgen zijn inmiddels weggenomen, al blijven er enkele punten van aandacht. Op dit moment wordt door Zoom hard gewerkt om ook deze punten op te lossen.

LISA probeert het gebruik van Zoom te ondersteunen waar mogelijk. Canvas Conferences en MS Teams blijven voor nu de voorkeursapplicaties, en hebben bewezen goed te werken in kleinere settings (Canvas <100 deelnemers, MS Teams <300 deelnemers).

Verzoeken om gebruik te kunnen maken van Zoom kunnen bij de Servicedesk ICT worden ingediend, via servicedesk-ict@utwente.nl.