Vooruitblik op komend academisch jaar

Het is één van de meest gestelde vragen van dit moment: hoe ziet het onderwijs er komend jaar uit? Nu steeds meer duidelijkheid ontstaat wat wel en niet kan vanaf 1 september, worden de contouren van dat antwoord steeds beter zichtbaar. We informeren je graag over de laatste stand van zaken.

Vasthouden aan kwaliteit onderwijs en persoonlijke ontwikkeling

Vooropgesteld: de Universiteit Twente is trots op het niveau van haar onderwijs en biedt ook in het aankomende studiejaar 2020-2021 een programma aan dat voldoet aan haar hoge normen. Dat geldt niet alleen voor de eindkwalificaties die we van studenten verwachten, maar ook voor de wijze waarop we onderwijs geven.

Studeren is meer dan trouw elke kwartiel je studiepunten halen. Het is een vormende periode in je leven, waarin je niet alleen nieuwe kennis en vaardigheden op doet, maar ook een nieuw sociaal netwerk opbouwt en jezelf nog beter leert kennen: hoe je bent, waar je goed in bent en wat je wil met je toekomst. Die sociale kant van studeren is een belangrijke factor waarvoor persoonlijke interacties tussen studenten en personeel en studenten onderling essentieel is. Studeren doe je samen.

Nieuw jaar, nieuwe kansen

Met de komst van het nieuwe academisch jaar hebben we een mooie kans om het vanaf dag één zo goed en veilig mogelijk te doen. Dat betekent onderwijs waarbij een deel op de campus wordt gegeven en een deel online zal plaatsvinden.

Allereerst is ons uitgangspunt dat we activiteiten waarvoor fysieke aanwezigheid essentieel is, op de campus plaatsvinden. Uiteraard voor zover gezondheids- en veiligheidsmaatregelen dat toelaten. Gezondheid en veiligheid van medewerkers en studenten staan voorop.  Het is het handigst als je op of zo dicht mogelijk bij de campus bent.

Toetsing is een veelbesproken onderwerp over wat we online en wat offline doen. Proctoring is een onderdeel hiervan. We wegen zorgvuldig af of en wanneer we wat gaan inzetten. Tot nu toe hebben we  afgesproken geen proctoring in te zetten. Uiteraard hoor je ruim van te voren hoe jouw toetsingsvorm is.

Dan zijn er afstudeeronderzoeken, practica en projecten waarvoor het zeer wenselijk is dat ze op de campus worden gehouden omdat er geen online oplossing is. Niet alleen vanwege het belang van persoonlijk contact, maar ook omdat de faciliteiten op de campus hiervoor nodig zijn.

Voor al deze activiteiten maken we zo goed als mogelijk ruimte . We zijn er van overtuigd dat dat voor een substantieel gedeelte mogelijk is. Ook bieden we extra ruimte voor eerstejaars studenten om op de campus te studeren: dat is voor hen van belang om zich snel te kunnen settelen en wegwijs te zijn in een nieuwe omgeving, bijvoorbeeld door het bouwen van een netwerk van sociale contacten.

Versterken van het online-gedeelte van het onderwijs

Een deel van het onderwijs zal nog online worden aangeboden. Waar we in maart snel moesten omschakelen van volledig fysiek onderwijs naar 100% online onderwijs, hebben we nu wat meer tijd en mogelijkheden om daar kwalitatief hoogwaardig hybride onderwijs te  maken. De UT biedt jouw docenten extra mogelijkheden en ondersteuning om deze professioneel aan te bieden, zodat goed en creatief gebruik wordt gemaakt van alle functionaliteiten voor bijvoorbeeld interactie en die de studeerbaarheid ten goede komen.

Voorbereid op de toekomst

Zolang er nog geen vaccin is voor het coronavirus, bestaat er het risico op een tweede golf van besmettingen. Daar moeten we goed op voorbereid zijn. Nieuwe besmettingen kunnen leiden tot nieuwe landelijke lockdown-maatregelen die beperken wat er kan en mag. Door nu al na te denken over deze scenario’s, kunnen we sneller en beter schakelen op het moment dat dat nodig is.

Ook bereiden we ons voor  over wat we kunnen aanbieden op het moment dat (internationale) studenten niet naar Enschede kunnen komen. Langzaamaan worden reisrestricties opgeheven en hervatten luchtvaartmaatschappijen hun diensten weer. Toch kan het nog voorkomen dat een student er niet in slaagt om vanaf 1 september naar de campus te komen. In dat geval doen we ons best een goed alternatief te bieden, maar kan het voor sommigen ook betekenen dat het onderwijs (tijdelijk) suboptimaal is.

Het is verstandig om je reis naar Enschede tijdig te organiseren en woonruimte te regelen, zodat je op tijd aanwezig bent om het nieuwe academisch jaar goed van start te gaan.

Tot slot

We hebben onze uitgangspunten gedeeld voor het nieuwe academisch jaar. Wil je de uitgebreide versie lezen van onze richtlijn van het onderwijs in 2020-2021, bekijk dan het document Hybrid Education in the 1.5 meter university, dat is opgesteld als leidraad voor docenten. In de komende maanden bereiden docenten zich verder voor op het geven van het onderwijs vanaf september. We zijn trots op het vele werk dat zij verzetten en hebben er vertrouwen in dat we samen iets moois neerzetten. Uiteraard wordt je tijdig geïnformeerd door jouw opleiding.

Bekijk ook de toelichting van Collegevoorzitter Victor van der Chijs in onderstaande video.