HomeOnderwijsStudent Services/ContactNieuws & eventsNieuws voor studentenPresentatie Shaping2030: opmaat naar een meer bio-diverse campus
Frans Nikkels

Presentatie Shaping2030: opmaat naar een meer bio-diverse campus

Duurzaamheid vormt een belangrijke pijler voor de Universiteit Twente. Het thema heeft een prominente en stevige plek gekregen in Shaping2030, de nieuwe (concept) missie, visie en strategie van de UT die zich op dit moment in de afrondende fase van besluitvorming bevindt. Tijdens de feestelijke overhandiging van Shaping2030 aan URaad-voorzitter Herbert Wormeester op woensdag 6 november werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om alvast een voorschot te nemen.

Vele medewerkers en studenten waren afgekomen op de feestelijke bijeenkomst, waarbij vegetarische wraps werden geserveerd. In de aanloop naar de feestelijke overhandiging werden liefst 2030 zakjes bloemenzaad uitgedeeld aan studenten en medewerkers, om zodoende een bijdrage te leveren aan de biodiversiteit van de campus. Ook plantte Collegevoorzitter Victor van der Chijs, samen met hoogleraar Albert van den Berg, de eerste boom als onderdeel van het Sustainable Scientist Initiative, waarna de aanwezige medewerkers de gelegenheid kregen hun zaad over de groenstroken te verspreiden. Daarmee is de basis gelegd voor een kleurrijke en diverse bodembedekking in het voorjaar.

Noodzaak voor biodiversiteit

Biodiversiteit in zowel flora als fauna vermindert de kwetsbaarheid van de natuurlijke omgeving en de vatbaarheid voor plagen en andere ongewenste ontwikkelingen. Zo wordt er een verband gelegd tussen beperkte biodiversiteit en de opkomst van de eikenprocessierups, die door het gebrek aan natuurlijk tegenwicht alle ruimte krijgt zich flink uit te breiden. Met alle negatieve consequenties van dien. Krinkels, dat het onderhoud verzorgt op de UT, werkt met de dienst Campus & Facility Management aan het vergroten van de biodiversiteit van de campus.

Sustainable Scientist Initiative

Samen met collega’s is Albert van den Berg initiatiefnemer van het Sustainable Scientist Initiative. Daarin ontwikkelen ze concrete acties die moeten bijdragen aan een meer duurzame manier van werken. Eén van de maatregelen is het verminderen van het aantal vliegbewegingen. Door een rem te zetten op reizen die niet per se noodzakelijk zijn, alsook geen vliegreizen meer in te zetten voor dienstreizen binnen een straal van 800 kilometer, moet de CO2-uitstoot flink verminderd worden. Ter compensatie van de vliegreizen die onoverkoombaar zijn om het werk goed uit te voeren, worden compenserende initiatieven genomen, waaronder het planten van bomen. De eerste, een zilver esdoorn, kreeg een mooi plekje nabij de nieuw gerealiseerde parkeervoorziening P3, net noordelijk van de Horsttoren. De zilver esdoorn is een boomsoort die relatief veel CO2 opneemt. Die parkeervoorziening is overigens ingeveegd met olivijnzand, een mineraalzand dat helpt bij het binden vanCO2 uit de lucht. De bestrating is gelegd met cementloze betonstraatstenen, waarvoor in de productie minder CO2 vrijkomt.