Alle opleidingen van Professional Learning & Development zijn verbonden aan een leerstoel binnen onze universiteit. Op deze manier borgen we de actualiteit en de kwaliteit van kennis. Het valoriseren van deze kennis in de vorm van opleidingsprogramma’s voor de professionele markt zien we als een belangrijke functie van de universiteit. We investeren veel in kwaliteitszorg van onze opleidingen. De masterprogramma’s zijn voorzien van relevante accreditaties op academisch niveau bij EAPAA en/of NVAO.
EAPAA-accreditatie MPM
Master Public Management is EAPAA-geaccrediteerd en leidt u op naar de academische titel Master of Public Management (MPM). De European Association for Public Administration Accreditation (EAPAA) is een organisatie die kwaliteit van het bestuurskundig onderwijs aan universiteiten in heel Europa toetst. De EAPAA heeft meer dan 50 programma’s binnen Europa geaccrediteerd, waaronder de meeste toonaangevende instituten in het veld.
NVAO-accreditatie MRM
Master Risicomanagement is NVAO-geaccrediteerd en leidt u op naar de academische titel Master of Science (MSc). Accreditatie van de onafhankelijke Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) toont aan dat een opleiding of een instelling voldoet aan vooraf vastgestelde kwaliteitseisen zoals zijn vastgelegd in het accreditatie- of beoordelingskader.
Opleiding Examen Regelement
Opleiding Examen Regelement van de universiteit is van toepassing op de master programma’s van Professional Learning & Development. Dit betekent dat er een examencommissie is ingesteld en dat het afnemen en beoordeling van toetsing conform de gestelde richtlijnen wordt uitgevoerd. De rechten en plichten van onze instelling en van de deelnemers/studenten zijn hier beschreven en men kan zich beroepen op dit regelement.
Kwaliteit
Kwaliteit van onderwijs en toepasbaarheid van kennis in de dagelijkse praktijk is van groot belang. Vanuit diverse invalshoeken borgen we de academische kwaliteit, actualiteit en toepasbaarheid van ons opleidingsaanbod.
- Accreditatie
- Raad van advies
- Evaluatie
- Examenreglement
Alle opleidingen staan onder toezicht van de opleidingsdirecteur die verbonden is aan onze universiteit. Aanvullend heeft elke opleiding een eigen inhouds-deskundige, een hoogleraar die de rol van programmaleider/kerndocent vervult. Masteropleidingen zijn er in Nederland in vele vormen en niveaus. Iets om alert op te zijn bij je studiekeuze omdat het niet altijd duidelijk is of het om een geregistreerde opleiding gaat en of het een hbo- of wo- master opleiding betreft. Uiteraard valt de toetsing in de opleiding onder het examenreglement van de universiteit.
We hebben de ambitie om onze programma’s ook te toetsen in de praktijk; een optimale aansluiting op de actualiteit en toepasbaarheid in de praktijk is voor ons van essentiële waarde. We borgen dit door continu de opleidingen te laten evalueren door deelnemers, docenten en gastdocenten en door alle programma’s jaarlijks voor te leggen aan de raden van advies en relevante praktijkforums/platformen. De raden van advies worden gevormd door een vertegenwoordiging van het beroepenveld van de betreffende opleiding.
Schoolleidersregister PO
De Master Public Management is opgenomen in het Schoolleidersregister PO.
Onderstaande vijf basiscompententies zijn van belang voor effectief leiderschap als schoolleider.
1. VISIEGESTUURD WERKEN
De schoolleider:
- geeft leiding aan het ontwikkelen en concretiseren van een gezamenlijke visie op onderwijs;
- draagt deze visie uit om de onderwijsprocessen en leerresultaten te optimaliseren.
2. IN RELATIE STAAN TOT DE OMGEVING
De schoolleider:
- anticipeert op ontwikkelingen in de omgeving (bestuur, wet- en regelgeving, ouders, maatschappelijke omgeving en andere relevante organisaties);
- beïnvloedt deze doelbewust vanuit ondernemerschap, om de onderlinge relaties, onderwijsprocessen en leerresultaten te optimaliseren.
3. ORGANISATIEKENMERKEN VORMGEVEN VANUIT EEN ONDERWIJSKUNDIGE GERICHTHEID
De schoolleider geeft als volgt vorm aan de organisatiekenmerken (structuur, cultuur, onderwijsorganisatie, personeel en faciliteiten):
- in dialoog met medewerkers;
- vanuit kennis van hun onderlinge samenhang;
- met het oog op het optimaliseren van de leerlingenresultaten in een brede context.
4. STRATEGIEËN HANTEREN VOOR SAMENWERKING, LEREN EN ONDERZOEKEN OP ALLE NIVEAUS
Om de school- en onderwijsontwikkeling te bevorderen, hanteert de schoolleider leiderschapsstrategieën die gericht zijn op:
- het bevorderen van samenwerking;
- leren van leraren;
- onderzoek op alle niveaus binnen de organisatie.
Vormen van leiderschap die samenwerking, leren en onderzoek bevorderen zijn: transformatief, moreel, inspirerend, onderzoeksmatig en gedeeld leiderschap.
5. HOGERE-ORDE-DENKEN
De schoolleider:
- analyseert zaken diepgaand, op basis van adequate informatieverzameling en vanuit alternatieve denkmodellen;
- brengt ze in verband met alle factoren in de bredere organisatie die een rol spelen bij het leren van leerlingen.