Als lid van de Raad van Toezicht bij TOF Onderwijs in Tubbergen wilde Rifka steviger in haar toezichthoudende rol komen te staan. ‘Ik had behoefte aan meer inzicht, achtergrond en verdieping. De master course Toekomstgericht Toezichthouden gaf mij precies dat: een stevige basis én ruimte voor reflectie.’
‘Ik zit nu in mijn tweede termijn als lid van de RvT. Als je nieuw bent in het vak, wil je zeker weten dat je op een goede manier invulling geeft aan je rol. Dat gaat verder dan alleen controleren of afvinken. Je wilt waarde toevoegen, het goede gesprek voeren en een constructieve dynamiek creëren binnen de raad en met het bestuur. In de master course leerde ik hoe belangrijk het is om als toezichthouder ook strategisch partner te zijn: met voldoende afstand, maar wel betrokken en met oog voor de lange termijn.’
Rust, focus en verbinding
Wat Rifka vooral aansprak, was de opzet van de master course. ‘Je bent acht dagen lang echt even helemaal uit je dagelijkse werkcontext en volledig gefocust op leren. Dat vond ik enorm waardevol. De modules zijn telkens twee dagen achter elkaar. Geen versnipperde bijeenkomsten of online overleggen, maar gewoon fysiek in een klas met andere deelnemers. Die setting zorgt ervoor dat je diep kunt gaan in de materie én in de gesprekken met elkaar. De fysieke aanwezigheid maakte het contact intensiever en de leerervaring rijker. Juist die focus en verbinding maakten deze opleiding voor mij zo aantrekkelijk.’
Direct toepasbare inzichten
Rifka past veel van wat ze geleerd heeft direct toe in haar werk. ‘Wij combineren onze vergaderingen vaak met een bezoek aan een van onze scholen, meestal na schooltijd. Dan spreek je eigenlijk alleen de directeur. Nu wil ik voorstellen om dat los te koppelen, zodat we scholen ook overdag kunnen bezoeken en met meer mensen in gesprek kunnen gaan. Daarnaast zijn er inhoudelijke thema’s waar ik me verder in wil verdiepen. De master course gaf me de juiste bouwstenen om daar meer richting aan te geven.’
Leren van en met elkaar
De combinatie van theorie, praktijk en reflectie maakte de master course volgens Rifka tot een rijke leerervaring. ‘De docenten zijn stuk voor stuk ervaren en inspirerend. Ze combineren theoretische verdieping met praktijkvoorbeelden en bieden veel ruimte voor het oefenen met cases. Daarnaast was het contact met de andere deelnemers ontzettend waardevol. Iedereen bracht zijn of haar eigen ervaring, expertise en visie mee. Dat verrijkt het leerproces enorm. We hadden een goede klik in onze ankergroep, maar ook daarbuiten waren de gesprekken tijdens de pauzes en maaltijden heel inspirerend.’
Een verrijking op meerdere vlakken
Ook buiten haar toezichthoudende rol merkt Rifka de meerwaarde van de opleiding. ‘In mijn werk als communicatieadviseur helpt het enorm om inzicht te hebben in wat er speelt in boardroom dynamics. Het heeft mijn blik verbreed. En ik kijk nu ook anders naar toekomstige toezichthoudende functies. Ik ben kritischer geworden in het beoordelen van een vacature: past het bij mij, en waar kan ik zelf waarde toevoegen?’
Een cadeau aan jezelf
Rifka kijkt met veel voldoening terug op haar deelname. ‘De master course heeft me bewuster gemaakt van mijn eigen rol en mijn visie op toezichthouden aangescherpt. Het was inhoudelijk sterk, goed georganiseerd en enorm inspirerend. En misschien wel het belangrijkste: het gaf me de rust en ruimte om aan mijn eigen ontwikkeling te werken, los van de waan van de dag. Ik gun dat iedereen. Als je toezichthouder bent of het ambieert, dan is deze master course echt een cadeau aan jezelf.’