Beste leden van GEWIS,

Op 4 april 2023 was ik te gast bij de GEWIS-bijeenkomst, waar drie mooie interviews met oud-medewerkers zijn vertoond. Tussendoor liet ik uit de periode 1963-1995 titels en knipsels zien uit UT-nieuws en andere voorlopers van het huidige UToday. De getoonde bloemlezing was volstrekt willekeurig gekozen, maar leverde veel reacties van herkenning op.

In 2021 heeft LISA-Archive met financiering van het Universiteitsfonds Twente alle nummers van UTnieuws en zijn voorlopers uit de periode 1963-1995 laten digitaliseren. De volledige jaargangen zijn digitaal te raadplegen en te doorzoeken via de website van Collectie Overijssel in Zwolle, zie inventaris 1761 UT Nieuws. Een prachtige historische bron, waarin bijvoorbeeld op regenachtige dagen uren lang gezocht en gelezen kan worden. Het doornemen van al die nummers zal ongetwijfeld veel herinneringen oproepen.

De UT is zich steeds meer bewust van haar historie. Dat heeft het College van Bestuur najaar 2022 doen besluiten om lid te worden van de Stichting Academisch Erfgoed. Met de leden van de Historische Studieverzameling EWI, die o.a. een grote collectie computererfgoed beheren, is de samenwerking hernieuwd. LISA-Archive beheert een voortdurend groeiende academische erfgoedcollectie. Zo ontvingen we de afgelopen twee jaar de  archieven van prof. H. van den Kroonenberg en studentenpastor Jan de Jongh in beheer. De archiefcollecties zijn te doorzoeken en aan te vragen via onze archiefportal Atlantis. In 2023 zijn we een Oral History project gestart om oud-studenten uit in eerste instantie de periode 1964-ca.1974 te interviewen. Met een externe projectleider en met medewerking van het LISA Videoteam en een aantal betrokken leden van GEWIS zijn we onlangs gestart met de voorbereidingen. Inmiddels zijn de eerste interviews gehouden. Opnieuw was het Universiteitsfonds Twente bereid om ons project te financieren.

Al deze activiteiten hebben tot doel om zo veel mogelijk gegevens die betrekking hebben op de historie van de UT veilig te stellen voor nu maar vooral voor toekomstig gebruik. Bij deze dan ook mijn oproep: heeft u foto’s, filmpjes, geluidsopnamen, dia’s, documentatie, brochures, archiefmateriaal, collegedictaten, voorwerpen, objecten etc., die een relatie hebben met (de geschiedenis van) de THT/UT neem dan contact op met de afdeling Archive. U kunt een bericht sturen aan Homme Martinus (collectiebeheerder Archive) of Wiljan Puttenstein (hoofd Archive).

Wiljan Puttenstein - j.w.puttenstein@utwente.nl – 06 180 40 722