25 april 2023: Lustrum van de Jeu de Boulesvereniging

De Jeu de Boulesvereniging (subvereniging van de UT-Kring) bestaat binnenkort 30 jaar. Dat gaat gevierd worden. Op 25 april 2023 is er een open dag. De banen liggen naast Boerderij Bosch en zijn tijdens de lunchpauze van 12:00 uur tot 14:00 uur open voor leden van de UT-Kring en GEWIS. De ballen liggen klaar voor een partijtje Jeu de Boules en daarnaast is er tijd voor een praatje, een hapje en een drankje. Kom kijken en spelen, misschien word je gepakt door het spel.

Kroniek Jeu de Boules vereniging Drienerlo

Bij de oprichting in 1993 van de Jeu de Boules vereniging bestond het bestuur uit:
Frans van de Avert     voorzitter,
Gerrit Weekenstroo   secretaris,
Gerrit Kornegoor        penningmeester.

Frans van de Avert werd tussentijds tijdelijk opgevolgd door zijn echtgenote Hanneke.
Bij de ledenvergadering op 9 september 1997 werd van de familie Van de Avert afscheid genomen en werd John Heeks als nieuwe voorzitter gekozen en de twee overige bestuursleden herkozen.
We kregen bij de oprichting de beschikking over een stukje grond naast de toen nog bestaande kas vlak bij het toenmalige Kwekhoes, waar onze medeleden Frans en Riet Hefti de beheerders waren.

Voor het aanstaande 30 jarig bestaan van onze subvereniging van de UT-Kring werd mij gevraagd een luchtig stukje te schrijven.
Als enige overgebleven man van het eerste bestuur wordt kennelijk van mij verwacht nog over kennis te beschikken over het reilen en zeilen in de aanvangsperiode.
Met enige terughoudendheid heb ik daar mee ingestemd.

De groep begon met zoals reeds vermeld met Frans en Hanneke van de Avert, de andere leden kwamen voort uit de Biologische Tuinvereniging Drienerlo, BTD en uit de voetbalgroep de ‘uitgevoetbalde’ voetballers. Voordeel was dat in deze groep mensen zaten die wisten waar Abraham de mosterd haalde en een tweede voordeel was dat de manlijke medewerkers allemaal hun echtgenotes meebrachten zodat we een aardig clubje bij elkaar hadden.
Er moest natuurlijk van alles geregeld worden voordat er op het stukje grond een nette Jeu de Boules baan lag. Het was daarom handig om mensen in de club te hebben die wisten waar wat te regelen was.

Het stukje grond dat we toegewezen kregen moest worden geëgaliseerd en voorzien van afscheiding van de banen. Er was ruimte voor vier banen.
Kortom er moest nog veel werk verzet worden maar het werd met veel plezier gedaan.
Er kwamen houten bielzen en we hadden geluk dat in die tijd ook de tennisbanen gerenoveerd werden. Wij mochten van het daarbij vrijkomende gravel gebruik maken om de banen te egaliseren en met een geleende zware trilplaat is dat aardig gelukt.
Als we een enkele keer overvallen werden door regen konden we in de kas schuilen en zaten we op een rijtje achterelkaar, met als gevolg dat je soms de pech had van de regen in de drup te komen, het dak was namelijk niet lekvrij maar met een beetje schuiven kon iedereen toch droog zitten.

Nadat we de banen klaar hadden om er op te spelen, hebben we nog enige tijd van de kas gebruik gemaakt. In de tijd dat dan de druiven rijp waren kon je daar soms nog heerlijk even van snoepen.

Na verloop van tijd mochten we gebruik maken van het Kwekhoes dit was o.a. het onderkomen voor de mensen die in de tuinen werkten en het was voorzien van een bar en toiletten. Bijkomend voordeel was dat deze ruimte ook geschikt was om er vergaderingen te houden en kleine feestjes en dat in die periode Riet en Frans Hefti daar de beheerders waren had tevens het voordeel dat zij voor wat versnaperingen konden zorgen.
Helaas heeft dit niet lang mogen duren, voor het aantrekken van nieuwe studenten werden er Summer Camps georganiseerd, daarvoor werden er blokhutten gebouwd voor het onderdak van de studenten, maar deze zijn niet voorzien zijn van douche en toilet. Daarvoor werd het Kwekhoes omgebouwd tot toilet en douche ruimte.
We werden hierdoor gedwongen gebruik te maken van de boerderij waar enkele beheerders af en toe vervelend deden over door ons achtergelaten vuil in de vorm van wat zand of grind dat aan onze schoenen was blijven plakken.

We waren dan ook dolblij met de toewijzing van het tuinhuisje en na verloop van tijd konden we ons hier optimaal redden.
Hier zijn we helemaal onafhankelijk, het is opslagruimte voor o.a. de speelballen en er werd al snel een tweedehands koelkastje gekocht, een aanrechtje in elkaar getimmerd, keukenkastjes boven en onder geritseld en een stevige tafel in het midden complementeert een gezellig onderkomen. We hebben hier ook de gelegenheid zelf voor onze consumpties te zorgen, beschikken over een koffiezetapparaat en kunnen zelfs gehakballetjes e.d. warm maken. En in de winterperiode zorgt een straalkacheltje voor een aangename temperatuur. De banen zijn voorzien van Ledverlichting.

We zijn blij dat we nog steeds van het toilet in de boerderij gebruik mogen maken, een must voor ons ouderen. Helaas zijn ons de laatste jaren telkens leden ontvallen het zou mooi zijn als er enige mensen uit de UT gemeenschap belangstelling zouden hebben om samen met ons een balletje te willen gooien. Naast het boulen organiseren we ook elk jaar nog wel een paar andere activiteiten zoals een Jeu de Boules dag in de zomer, een barbecue of een etentje .
We zijn elke dinsdagmiddag vanaf 14:00 uur tot 17:00 uur aanwezig: kom langs voor een praatje en een spelletje.

Gerrit Kornegoor

Gerrit, mede-oprichter, is aan de beurt om zijn bal te werpen, Ans en Joop kijken toe en Riekus en Lucie vanaf de zijlijn.