UTUT-KringGEWISActiviteitenhistorie202328 maart - Lezing over Oekraine

28 maart - Lezing over Oekraine

Lezing door drs. Robert H. Serry (oud- ambassadeur in Oekraïne) en Jan van Weers / UT (SOTO: Stichting Onderwijs Twente Oekraïne).

LET OP: Gewijzigde aanvangstijd: 15:00 uur

De situatie in Oekraïne en de hulp
Als oud-ambassadeur is de heer Serry betrokken bij de huidige situatie in Oekraïne. Hij zal ingaan op de geopolitieke situatie  p dat moment van de oorlog aldaar. Naast dit perspectief op macroniveau komt óók een perspectief op microniveau aan de orde: de concrete hulp sinds  twintig jaar van de stichting SOTO aan Oekraïne. Het doel van de stichting SOTO is ondersteuning van het onderwijs met voor onderwijs dienstige goederen en  middelen op diverse niveaus in Oekraïne, in het bijzonder in de regio Yaworiw (Lviv). Deze goederen en middelen worden op de UT ingezameld, zo nodig gerepareerd en op gezette tijden verzonden naar Oekraïne.

14:30u, Ontmoetingsruimte van de Ontmoetingskerk. (Dr. J. Wagenaarstraat 6 / 7541 XK Enschede, aan de achterzijde van de kerk. Parkeren: achter de kerk of in de omliggende straten.)  In verband met de catering moet u zich met het aantal personen aanmelden via activiteitgewis@gmail.com.

Bijlage: over Open Door Ukraine

Over SOTO (21 mei 2023)

"Stichting Onderwijs Twente Oekraïne“ (SOTO)

Opgericht: 23 maart 1998 is ANBI erkend en staat ingeschreven bij de KvK.

Correspondentie adres: SOTO Beckumerstraat 17 7553 VB Hengelo(O) Tel: 06-12.12.26.57

E-mail: janvanweers@gmail.com Bank nr.: NL40.INGB.000.79.49.129 t.n.v. SOTO te Hengelo

Website: www.soto.utwente.nl

De bestuursleden en vaste medewerkers zijn over het algemeen oud UT medewerkers. Financieel is SOTO afhankelijk van giften.

SOTO verleend humanitaire hulp in de regio Yavorivsk (West- Oekraïne) o.a. aan: twee ziekenhuizen, vier scholen, Rode kruis, sociale dienst, kinderinternaat, dag verblijf voor gehandicapten en enkele dorpsgeestelijken.

Benodigdheden voor ziekenhuizen handdoeken, beddengoed, verbandmateriaal, incontinentiemateriaal, stoma-, injectie spuiten, po stoelen, rollators, rolstoelen.

Scholen schoolmeubilair, schoolattributen sportartikelen, gereedschap, test en meet apparatuur, computers.

Hostel van de school bedden, matrassen, beddengoed, keukenbenodigdheden, koelkasten, diepvriezers.

Kinderinternaat: handdoeken, washandjes, zeep, tandenborstels, tandpasta, spelmateriaal.

Kindercrèche, kinderbedjes + beddengoed, spelmateriaal,

In de ons 25 jarig bestaan hebben we 36 humanitaire transporten georganiseerd per keer gaat er 85 m3 aan goederen mee. In 2017 heeft SOTO samen met Nataliia Kulyk (lerares Engels) een dagopvang voor mensen met een beperking opgezet de enige in de hele regio. SOTO is nu bezig met het opzetten van een zorgboerderij in Krakovets

Jan van Weers, Voorzitter.