UTFaculteitenTNWNieuwsSymposium en oratie Herman Offerhaus inspireert TN studenten

Symposium en oratie Herman Offerhaus inspireert TN studenten

Op donderdag 20 april 2023 vond het mini-symposium "The Academic World: From Student to Professor" plaats.

Tijdens dit symposium konden TN studenten kennismaken met de ceremonies van de academische wereld en werd uiteengezet op welke manieren het carrièrepad tot professor kan worden bewandeld. Op deze manier waren de studenten goed voorbereid op de oratie van Herman Offerhaus die aansluitend die middag plaats vond.

Introductie academische promoties en oraties

Na een gezamenlijke lunch in Homebase Carré, waar ongeveer 70 TN studenten gezellig konden bijpraten, werd iedereen om exact 13:00u opgehaald door de pedellen Wim Koehorst en Raymond Linderhof. De pedellen waren gekleed in hun toga’s (traditionele academische kleding) en openden het symposium door 3x op de grond te stampen met hun universiteitsstaf. Vervolgens leidden ze de studenten in cortège naar Waaier 4, waar Sissi de Beer (opleidingsdirecteur van TN) de studenten vertelde wat er die dag allemaal ging gebeuren. Vervolgens presenteerden Sissi, Wim en Raymond aan de hand van Sissi’s eigen carrière over de gebruiken en regels tijdens academische promoties en oraties. Daarna was er volop gelegenheid voor vragen, waar de studenten dankbaar gebruik van maakten.

De eerste sessie werd geëindigd door pedel Wim door op de grond te stampen met zijn staf en te roepen:

‘Dr. De Beer, de tijd is verstreken!’

Carrière Advies en Oratie

Na een korte pauze gingen de studenten door naar Carré 3C waar TN docenten Devaraj van der Meer, Stefan Kooij, Rebecca Saive en Jelmer Renema vertelden over hun carrière en de studenten allerlei adviezen voor de toekomst gaven. Ook hier was er volop ruimte voor vragen en discussies onder leiding van TNW decaan Jennifer Herek.

Na afloop van de tweede sessie konden de studenten genieten van koffie en iets lekkers in de Waaier Foyer voordat de dag werd afgesloten met de oratie van Herman Offerhaus. Tijdens de oratie zagen de studenten in een volle Waaier 2 zaal hoe de ceremonie, die eerder die middag was uitgelegd, in het echt. Na afloop van de oratie was er nog gelegenheid om na te praten onder het genot van een drankje tijdens de borrel. De studenten waren ontzettend enthousiast over het symposium en de oratie van Herman Offerhaus, en bevestigden dat ze veel geleerd hebben. Verschillende studenten gaven aan dat ze door het symposium nu ook een academische carrière overwegen.

De faculteit TNW en de opleiding TN kijken terug op een geslaagde dag. Gezien het succes, zullen in de toekomst zeker meer van dit soort evenementen georganiseerd worden.