UTFaculteitenTNWNieuws500e Technisch Geneeskundige

500e Technisch Geneeskundige

Donderdag 16 april feliciteerde de UT de 500e afgestudeerde Technisch Geneeskundige. Anne-Jet Jansen, geboren en getogen in Twente. Zij startte in 2013 met de opleiding om zich uiteindelijk bij Rijnstate te ontwikkelen op klinisch gebied en zich met haar research te verdiepen in de ‘Vasomotorische respons van de buik- en halsslagader in patiënten met een aneurysma’.

In maart 2017 is ze de master van haar opleiding gestart in de track Medical Sensing and Stimulation. Vanaf maart 2018 liep ze haar eerste stages. Eerst 4 korte van 10 weken (respectievelijk in MST-Neurochirurgie, MUMC-BME, Rijnstate ZH-Vaatchirurgie en RadboudUMC-Kinderchirurgie) en daarna een heel jaar in Rijnstate in Arnhem om zich verder te ontwikkelen op klinisch gebied. Jansen vertelt: “Ik heb erg genoten van mijn tijd als student aan de UT en vond het dan ook jammer om Enschede te verlaten voor mijn stages, maar ik kwam er al snel achter dat ik in de praktijk, op alle verschillende afdelingen in verschillende ziekenhuizen, veel kon leren.”

Samenwerking Rijnstate ziekenhuis

De samenwerking met het Rijnstate ziekenhuis verloopt prettig aldus Erik Groot Jebbink, de technische begeleider van Jansen: “In 2013 was ik de eerste TG-student die afgestudeerd is op de afdeling chirurgie van het Rijnstate ziekenhuis, sindsdien is het aantal jaarlijks alleen maar toegenomen. Het is mooi om te zien dat we nu intensieve samenwerking hebben tussen het Rijnstate en de Universiteit Twente, waarbij studenten als Anne-Jet een belangrijk onderdeel vormen van het team.”

Naast haar klinische ontwikkeling heeft ze zich qua research verdiept in de ‘Vergelijking van invasieve en niet-invasieve centrale druk in patiënten die behandeld worden voor een aneurysma met een endoprothese’. Uiteindelijk leidt dit tot haar thesis met de titel Measuring vasomotor response in abdominal aortic aneurysm patients; a cool innovation toward cardiovascular event prediction.

BIG registratie

In verband met de coronamaatregelen volgt een feestelijke diploma-uitreiking op een later moment, maar vanaf gisteren mag Jansen haarzelf wel officieel ’Technisch Geneeskundige’ noemen. “Ik zal met trots de titel Technisch Geneeskundige dragen”, aldus Jansen. Sinds 20 maart krijgen afgestudeerden van de opleiding Technical Medicine van de UT een volwaardige registratie volgens de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG). Daarmee hebben Jansen en andere afgestudeerden de bevoegheid tot zelfstandig medisch handelen.

Volgens Groot Jebbink zorgt de BIG registratie voor nieuwe mogelijkheden tot het beroep van technisch geneeskundige: “Onze toelating tot de wet BIG laat ook zien dat er plek is voor een technische dokter in de zorg en het opent weer een aantal deuren om ons beroep verder te ontwikkelen.”