UTTechMedTechMed CentrumNieuwsStomamateriaal: het blijft maatwerk

Stomamateriaal: het blijft maatwerk

Ruim driekwart van de stomadragers heeft problemen met het stomamateriaal. De meest voorkomende problemen zijn lekkages, gevolgd door huidproblemen en pancaking (ophopen ontlasting). Dat blijkt uit een master-onderzoek van Hanneke Reuvekamp, studente van de opleiding Industrial Design aan de Universiteit Twente, TechMed Centrum. De oorzaak is helaas niet eenduidig. Soms wordt het stomamateriaal niet goed toegepast. In andere gevallen is het stomamateriaal niet in staat om zich goed te hechten of aan te passen aan het lichaam.

Dé ideale oplossing om alle problemen te voorkomen is er nog niet, blijkt uit dit onderzoek. Er zijn wel oplossingen beschikbaar, maar dat zijn tijdelijke maatregelen die niet leiden tot een duurzame oplossing volgens stomadragers. Voorbeelden die werden genoemd zijn het meenemen van extra materiaal, het preventief vernieuwen van het systeem tot het gebruik van extra hulpmiddelen.

Meest gebruikte oplossingen:

De meest gebruikte extra hulpmiddelen om huidproblemen te verminderen zijn

• Barrièredoekjes, sprays en poeders
  • Speciale crèmes
  • Opvulmiddelen (zoals halve maantjes of convex plaat)

Uit onderzoek blijkt ook dat stomadragers vaak gemiddeld 2 producten en methoden combineren omdat één product vaak niet in staat is om het probleem volledig op te lossen.

Stomamateriaal krijgt toch een 8

Toch geven stomadragers hun stomamateriaal gemiddeld een 8. Tijdens het onderzoek legden zij uit dat problemen (deels) worden geaccepteerd of als normaal beschouwd. Ze gaan er niet vanuit dat het materiaal voor 100% functioneert. Ook vinden ze dat het hebben van een stoma, ongeacht het ervaren van problemen, beter is dan leven met ernstige ziekten. Dit komt doordat de stoma hun levenskwaliteit relatief verhoogt.

Tips: Wat kan beter?

Stomadragers gaven aan de meeste potentie te zien in het vinden van een oplossing om lekkages te verminderen en te voorkomen. Wanneer er minder lekkages worden ervaren, kan dit ook leiden tot minder psychische problemen. Uit onderzoek blijkt dat volgende tips mogelijk kunnen helpen:

• Maak het gebruik van stomamateriaal eenvoudiger, zodat je het makkelijker kunt toepassen. Hierdoor zijn, bij mogelijk verkeerd gebruik, de gevolgen ook niet zo groot.
  • Kijk bij de ontwikkeling van stomamateriaal naar het oplossen van het probleem in plaats van het beperken ervan.
  • Er is niet één algemene oplossing die voor iedereen werkt, stomazorg is en blijft maatwerk.

Voor meer informatie

Lees het white paper en de samenvatting hier. Zie ook het artikel van de Stomavereniging. Hanneke Reuvekamp is een studente van de opleiding Industrial Design aan de Universiteit Twente en wordt begeleid door Edsko Hekman, departement Biomechanical Engineering, en Dave Matthews, departement Mechanics of Solids, Surfaces & Systems, faculteit ET.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)