UTTechMedTechMed CentrumNieuwsZonMW-subsidie voor vroegdetectie veelvoorkomende ziekten

ZonMW-subsidie voor vroegdetectie veelvoorkomende ziekten

Onderzoekers van onder meer de Universiteit Twente ontvangen 1,5 miljoen euro subsidie om een screeningstraject te ontwikkelen voor drie veelvoorkomende ziektes: longkanker, longemfyseem en hart- en vaatziekten. De UT-onderzoekers werken bij dit project samen met onderzoekers van het Center voor Medical Imaging (CMI) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en van Medical Delta.

Big-3

De drie ziektes veroorzaken samen de hoogste mortaliteit, morbiditeit en economische last voor de gezondheid in de Westerse wereld en worden daarom ook wel de Big-3 genoemd. Doel van het project, B3CARE genaamd, is om met CT-scans via biomarkers deze ziektebeelden in een eerder stadium te kunnen vaststellen. UT-onderzoeker Ferdi van der Heijden is blij met het project: 'De UT gaat aan dit onderzoek bijdragen door machine-learning algorithmes te ontwikkelen voor biomarker-detectie. Ook gaan we training voor radiologen ontwikkelen die van de techniek gebruik moeten gaan maken en gaan we de effectiviteit van verschillende manieren van screenen onderzoeken.' Vanuit de UT zijn naast Ferdi van der Heijden ook onderzoekers Raymond Veldhuis, Kees Slump en Maarten IJzerman bij het project betrokken.

Subsidie

De subsidie van ZonMW komt uit het programma IMDI (Innovative Medical Device Initiative); dit is bedoeld voor het bevorderen van klinische implementatie en toepassing van nieuwe medische technieken. B3CARE bouwt verder op andere grootschalige projecten van het Groningse CMI, waarin CT-scans van hart en longen worden verricht. Volgens ZonMW is de betekenis van vroege detectie van deze ziekten met biomarkers hoog. Verder is ZonMW zeer positief over de multidisciplinaire samenstelling van de onderzoeksgroep en de aanwezige expertise.

Zes bedrijven

In B3CARE werkt een multidisciplinair team samen met experts in radiologie, longziekten, hartziekten, artificial intelligence, kosten-effectiviteitsanalyse en onderwijs. Er is sterke betrokkenheid van 6 (inter)nationale bedrijven in beeldvorming en beeldanalyse, machine learning en deep learning; zij dragen gezamenlijk €1 miljoen bij aan het project. Het uiteindelijke doel van B3CARE is om geïntegreerde CT-screening dichter bij implementatie te brengen, voor preventie en vroege behandeling van de Big-3.

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment