Thales en UT verder met T-Xchange

De Universiteit Twente en Thales Nederland hebben besloten de samenwerking in de joint venture T-Xchange met vijf jaar te verlengen. UT-Rector Ed Brinksma en Martin Koning ter Heege (Thales Research & Technology) zetten deze week hun handtekening onder een vijfjarige verlenging van het contract.

T-Xchange, opgestart in 2005, is een kenniscentrum op het gebied van serious gaming en procesfacilitering. Het doel is vooral het bieden van ontwerpondersteuning. Daar wordt onder andere aan gewerkt in het Virtual Reality lab op de campus van de UT.
T-Xchange ondersteunt complexe besluitvormingsprocessen in vakgebieden als productontwikkeling, ruimtelijke ordening, veiligheid en gezondheidszorg. In het VR lab worden gebruikers het op een creatieve manier eens over een probleemstelling. Zo trainen de gebruikers crisissituaties of testen nieuwe producten en diensten.

“De positionering van T-Xchange en het Virtual Reality lab is in de loop der jaren enigszins veranderd”, vertelt prof. Fred van Houten van de vakgroep Ontwerp, Productie en Management (OPM). “We hebben de afgelopen vijf jaar, naast brainstormsessies, vooral geïnvesteerd in serious gaming. Het VR lab zelf is steeds meer een shared facilitygeworden en is qua uitrusting flink uitgebreid. De nadruk ligt nu veel meer op kennisinbreng vanuit UT-onderzoek, maar is nog steeds gebaseerd op het gezamenlijk komen tot een eenduidige probleemstelling. Daarna wordt er naar oplossingen gezocht. Ook werken we nu veel meer met studenten. Zij verrichten in het VR-lab projectwerk en volgen vakken. Ook zijn er veel promovendi die onderzoek doen naar de interactie tussen toekomstige producten en gebruikers. Daarbij wordt gekeken naar de inzet van virtuele gereedschappen die daarbij kunnen helpen.”