UTStudium GeneraleProgramma / agendaCampus Talks - duurzame campus

Campus Talks - duurzame campus

FULL EPISODE

OVER DEZE AFLEVERING

Campus Talks: een duurzame campus?

Duurzaamheid is een woord dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Wat betekent het concreet? In Campus Talks van dinsdag 1 juni gaan we in op duurzaamheid op de campus van de Universiteit Twente. De online talkshow met techniekfilosoof Peter-Paul Verbeek legt dit keer de nadruk op initiatieven die zich richten op energie en grondstoffen. We plakken het etiket duurzaamheid ook op de medewerkers en studenten: hoe duurzaam samengesteld is de gemeenschap van de UT eigenlijk?  Studiogast is Mirjam Bult, vicevoorzitter van het College van Bestuur. University Rebellion en andere UT’ers stellen kritische vragen.

Dr. Mirjam Bult vertrekt binnenkort naar de Raad van State. In de zes jaar dat zij in het College van Bestuur zetelt, is zij ondermeer verantwoordelijk voor de campus als terrein en initieerde zij de verduurzaming van energiestromen en productieprocessen. Hoe duurzaam laat Bult de campus straks achter? Welke lijnen heeft zij uitgezet voor de toekomst?

Vaste columnist Erik Kemp laat in zijn column Show me the data! zien hoe de energiestromen op de campus lopen. Zijn de effecten van de coronapandemie in de statistieken terug te zien? En zijn we zo duurzaam als we willen zijn? Nando Tolboom, energy-watcher op de UT, stelt Mirjam Bult een kritische vraag naar aanleiding van alle data.

Veganistisch eten?

De jonge beweging University Rebellion laat van zich horen tijdens een korte reportage en stelt dat de UT te nauwe banden onderhoudt met Shell, een machtige organisatie die zich vooral op fossiele brandstoffen richt. Volgens University Rebellion kan de UT nog veel duurzamer worden, door bijvoorbeeld in alle kantines uitsluitend veganistisch eten te serveren. Voelt Mirjam Bult hiervoor?

Duurzame gemeenschap

Campus Talks zoomt ook in op de UT-gemeenschap: hoe duurzaam samengesteld is die eigenlijk? Voelen medewerkers en studenten van verschillende nationaliteiten, huidskleur en gender zich thuis op de UT? Alex Jonkhart, initiatiefnemer van Th!nk with Pride, stelt de acceptatie van de lhbtiq+-gemeenschap van de UT aan de orde.

Verder spreken we online met studentenpsycholoog drs. Annemarie Klanderman. Zij gaat in op de geestelijke gesteldheid van studenten. Die is nog nadrukkelijker in beeld vanwege de coronacrisis. Online colleges volgen in je kleine studentenkamer is zwaar. Depressies, stress en onzekerheid over de toekomst nemen toe. Klanderman komt ook met voorbeelden van veerkracht en nieuwe energie. Juist door de beperkingen raken veel studenten én medewerkers ook geïnspireerd om ongedachte oplossingen te bedenken.

Campus Talks sluit af met een culturele uitsmijter.

Dinsdag 1 juni, 19:30 – 20:15 uur ONLINE via: www.utwente.nl/campustalks

Dit programma is in het Engels, zie onze Engelstalige pagina.