UTMESA+MESA+NieuwsHans Hilgenkamp nieuwe wetenschappelijk directeur MESA+

Hans Hilgenkamp nieuwe wetenschappelijk directeur MESA+

Het College van Bestuur van de Universiteit Twente heeft prof.dr.ir. J.W.M. (Hans) Hilgenkamp benoemd als nieuwe wetenschappelijk directeur van het MESA+ instituut. Deze positie werd sinds februari 2018 in duoschap bekleed door Albert van den Berg en Guus Rijnders. Hilgenkamp, hoogleraar toegepaste natuurkunde en nanotechnologie, neemt het stokje over vanaf 1 februari a.s. De benoeming geldt voor een periode van vier jaar.

MESA+

MESA+ ontwikkelt baanbrekende nanotechnologie die bijdraagt aan oplossingen voor actuele maatschappelijke uitdagingen. Gedreven door fascinatie voor de kleinst mogelijke schaal, bouwen onderzoekers materialen en componenten die duurzame en onverwachte oplossingen bieden voor veel van deze uitdagingen. Ze leiden tot een lager gebruik van grondstoffen en energie. Ze leiden ook tot mensvriendelijkere, minder invasieve medische technologie. Ze leiden tot radicaal nieuwe oplossingen voor onze digitale samenleving.

MESA+ is één van de drie topwetenschappelijke onderzoeksinstituten van de Universiteit Twente. In het instituut werken zo’n 500 onderzoekers aan sleuteltechnologieën op nano- en microschaal met een focus op de ontwikkeling van nieuwe materialen en apparaten op het gebied van geavanceerde materialen, kwantum, (geïntegreerde) fotonica, microfluïdica, micro-elektronica, detectie en actuatoren. MESA+ biedt onderdak aan het state-of-the-art NanoLab en heeft de ambitie om een hightech foundry te realiseren.

Ervaring

Tom Veldkamp, Rector Magnificus van de Universiteit Twente over de benoeming: “Hans is een gedreven wetenschapper met een indrukwekkende track record. Met zijn enthousiasme is hij een bindende factor binnen de teams waarin hij werkzaam is. Dit is een kwaliteit die zeer waardevol is, zowel in de verbinding binnen de universiteit als daar buiten. We kijken uit naar een vruchtbare samenwerking, om samen de ambities van MESA+ verder vorm te geven.”

Hans Hilgenkamp over zijn benoeming: “MESA+ is een prachtig UT-instituut, met een imposante track record in de realisatie en het beheer van bijzondere infrastructuur, zoals het Nanolab, en het initiëren en uitvoeren van hoogwaardig onderzoek met veel maatschappelijke relevantie. Ik zie er naar uit om met de MESA+ medewerkers en het Strategisch Beraad van de UT, met collega’s en studenten over de hele breedte van de UT en met vele externe partijen te werken aan huidige en toekomstige maatschappelijke uitdagingen, op basis van nieuwe natuurwetenschappelijke inzichten en technologische concepten.”

Over Hans Hilgenkamp

Na het voltooien van zijn MSc. (1991) en PhD (1995) aan de Universiteit Twente, werkte Hans Hilgenkamp als Postdoc aan het IBM Zürich Research Lab, Zwitserland, en aan de Universiteit van Augsburg in Duitsland voordat hij in 2000 terugkeerde naar Twente, om daar in 2005 te worden aangesteld als hoogleraar.

Hans was gastprofessor aan het CSIRO-Lindfield Lab in Sydney, de National University of Singapore en aan de Universiteit Leiden. Hij ontving onder andere een KNAW Research fellowship (1997) en de NWO VIDI (2002) en VICI (2008) beurzen. Hij was inaugureel lid van de KNAW Jonge Akademie en is medeoprichter van de Global Young Academy. In 2018 werd hij gekozen in de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW). Hij is bestuurslid van diverse (inter)nationale organisaties en was van 2014 tot 2019 decaan van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)