UTMESA+MESA+NieuwsGeluid kan fotonica 'boost' geven

Geluid kan fotonica 'boost' geven ERC-Grant voor David Marpaung

Als licht de interactie aangaat met geluid, via zogenaamde stimulated Brillouin scattering, opent dit de weg naar nieuwe toepassingsgebieden zoals lasers met een heel smalle lijnbreedte, en ultra-hoge resolutie signaalverwerking. Het probleem is dat de materialen die heel goed zijn in het transporteren en bewerken van licht, niet automatisch goed zijn in de combinatie van licht en geluid. Prof. David Marpaung van de Universiteit Twente is overtuigd van het potentieel van de combinatie van licht en geluid, en is van plan om een 3D technologie te ontwikkelen die het potentieel aanboort van de interactie. Hiervoor ontvangt hij nu een prestigieuze Consolidator Grant van de European Research Council.

Fotonica gebaseerd op siliciumnitride, ontwikkeld aan de Universiteit Twente, kan licht geleiden en manipuleren met extreem lage verliezen. De technologie wordt al toegepast in sensoren, lasers en zelfs fotonische quantumprocessoren. Geluidsgolven introduceren in siliciumnitride is tot nu toe niet goed mogelijk: de optische krachten zijn te zwak en de gebruikelijke optica in siliciumnitride is niet in staat om geluidsgolven te dragen. Marpaung is hierin een echte pionier: hij is overtuigd van de kracht van de combinatie van licht en geluid.

David zal een Consolidator Grant van 2,55 miljoen euro ontvangen, tot nu toe de grootste van dit type in Twente. Hij ontving eerder een VIDI (2017) en Start-Up (2019), allebei van NWO. Recent ook werd hij verkozen tot Optica Fellow.

In zijn nieuwe project TRIFFIC zal hij een nieuwe klasse van akoestiche bronnen ontwikkelen die krachtiger zijn dan de optische krachten in siliciumnitride. Hij is van plan om een geavanceerd 3D geintegreerd circuit te ontwikkelen dat licht- en geluidsgolven samenbrengt. Met dit compleet nieuwe circuit, wil hij voor de eerste keer aantonen dat interacties tussen licht en geluid kunnen worden ‘geprogrammeerd’, net als in elektronische circuits.

Prof. David Marpaung geeft leiding aan de Nonlinear Nanophotonics groep, onderdeel van het MESA+ Instituut van de Universiteit Twente. De nieuwe Consolidator Grant stelt hem in staat, zijn groep fors uit te breiden, met zes nieuwe groepsleden – vier promovendi en twee post-docs.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692