UTMESA+MESA+NieuwsGrote NWO subsidies voor zeven onderzoeksprojecten van Universiteit Twente

Grote NWO subsidies voor zeven onderzoeksprojecten van Universiteit Twente

Wetenschappers van de Universiteit Twente hebben een NWO ENW-GROOT subsidie ontvangen voor zeven onderzoeksprojecten. De onderzoeksprojecten zijn allemaal grote samenwerkingen met andere universiteiten en onderzoeksinstituten en gaan over zeer uiteenlopende onderwerpen: van onderzoek naar stamcellen tot quantumcomputerchips.

Stamcellen voor regeneratieve geneeskunde artrose

Artrose is een chronische, veel voorkomende, invaliderende gewrichtsaandoening. In het project SCI-MAP werken de Twentse onderzoekers dr. ing. Janine Post, dr. Jeroen Leijten (beiden faculteit TNW) en dr. Hil Meijer (faculteit EEMCS) samen met prof. dr. Ingrid Meulenbelt en dr. Yolande Ramos van het Leids Universtair Medisch Centrum (LUMC) om te onderzoeken welke unieke factoren bepalen hoe stamcellen specifieke weefsels vormen. De kennis uit het project brengt de concrete toepassing van regeneratieve geneeskunde voor onder andere artrose een stuk dichterbij.

Titel: Single Cell Microgel embedded iPS-cells to map molecular variability of cell differentiation using a systems biology approach (SCI-MAP)

Hoofdaanvrager: Prof. dr. I. Meulenbelt (LUMC)

Biologische pacemaker

Veel mensen lijden aan een trage hartslag. De natuurlijke pacemaker van het hart, de sinusknoop, werkt dan niet goed. Prof. dr. Robert Passier en prof. dr. ir Pascal Jonkheijm (beiden faculteit TNW) onderzoeken in hun project de basisprincipes achter de opbouw van een robuuste en regelmatig werkende sinusknoop. Met die kennis gaan ze een pacemaker bouwen uit menselijke stamcellen. De gekweekte pacemakers komen van pas bij studies naar een trage hartslag en bij het testen van medicijnen.

Titel: Pacing the heart; studying the underlying principles of biological pacemakers

Hoofdaanvrager: Prof. dr. V.M. Christoffels (Amsterdam UMC)

TOPCORE

Vernieuwende technologieën die de moderne digitale samenleving mogelijk maken zijn onlosmakelijk verbonden met doorbraken in het beheersen van elektrische eigenschappen van materialen. Onderzoekers van zes Nederlandse universiteiten waaronder prof. dr. ir. Alexander Brinkman en dr. Chuan Li (beiden faculteit TNW) gaan proberen om een nieuw onderzoeksgebied open te breken. Ze willen zo materialen ontwikkelen waarvan de elektrische en magnetische eigenschappen met externe knoppen als druk, temperatuur of aangelegde spanning eenvoudig en zeer sterk veranderd kunnen worden.

Titel: Driving quantum phase transitions in topological correlated matter (TOPCORE)

Hoofdaanvrager: Dr. E. van Heumen (UvA)

Quasideeltjes op een chip

Veel elementaire deeltjes kunnen alleen worden onderzocht in grote deeltjesversnellers zoals CERN. In dit project gaan prof. dr. ir. Floris Zwanenburg (faculteit EEMCS) en prof. dr. ir. Alexander Brinkman (faculteit TNW) op jacht naar quasideeltjes op een chip die kunnen dienen als bouwsteen voor een quantumcomputer. Dit doen ze door nanodraden te combineren met supergeleiders.

Titel: Higher Order Topological Nano Devices (HOTNANO)

Hoofdaanvrager: Prof. dr. E.P.A.M. Bakkers (TUE)

Zelforganiserende fotonische quasikristallen

Fotonische kristallen zijn belangrijk voor veel onderzoeksgebieden en toepassingen omdat ze de interactie van licht met materie op ongekende wijze kunnen versterken. Door de inherent schaalbare en economische methode van de zelforganisatie van colloïdale deeltjes te gebruiken willen prof. dr. Willem Vos, prof. dr. Ad Lagendijk (beiden faculteit TNW), dr. Matthias Schlottbom en prof. dr. ir. Jaap van der Vegt (beiden faculteit EEMCS) niet alleen periodieke maar ook quasiperiodieke kristallen maken met een zogenaamde ‘fotonische bandgap’ voor zichtbaar licht, het equivalent van een elektronische bandgap voor elektronen. Dit project gaat dergelijke structuren bestuderen en bekijken hoe ze lichtvoortplanting en generatie kunnen beïnvloeden. Dat zal nieuwe fundamentele kennis (bijvoorbeeld over quasikristallen) opleveren en ook toepassingen in datamanipulatie, verlichting, sensoren en fotokatalyse.

Titel: Self-Assembled Icosahedral Photonic Quasicrystals with a Band Gap for Visible Light

Hoofdaanvrager: prof. dr. Alfons van Blaaderen (UU)

Turbulentie door ‘slimme’ deeltjes

Turbulentie, de alomtegenwoordige stromingstoestand, vertoont een sterke tendens om homogeen en isotroop te worden op kleine stromingsschalen. Met toepassing van ‘slimme’ deeltjes, geschikt voor beïnvloeding van de kleinste stromingsschalen, onderzoeken prof. dr. Roberto Verzicco dr. ir. Sander Huisman, dr. ir. Richard Stevens en prof. dr. Detlef Lohse (allen faculteit TNW) hoe ze nieuwe vormen van turbulentie kunnen ontwerpen en maken.

Titel: Shaping turbulence with smart particles

Hoofdaanvrager: Prof. dr. F. Toschi (TUE)

Higgs Boson

Eerder berichtten we al over het onderzoek van prof. dr. ing. Bob van Eijk (faculteit TNW), waarin hij nieuwe technieken gaat ontwikkelen om de eigenschappen van het higgsdeeltje preciezer te bepalen. Om deze nieuwe technieken te ontwikkelen werkt van Eijk samen met natuurkundigen van Nikhef, de Universiteit van Amsterdam en De Radboud Universiteit Nijmegen aan het higgsproject. Zij zijn allen betrokken bij het ATLAS-experiment bij de grootste deeltjes versneller ter wereld, de Large Hadron Collider op CERN in Genève.

Titel: At the heart of the Higgs

Hoofdaanvrager: Prof. dr. W. Verkerke (NIKHEF)

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)