UTFaculteitenETNieuwsTwee UT’ers bij nieuwe leden Jonge Akademie

Twee UT’ers bij nieuwe leden Jonge Akademie

Twee talentvolle UT-wetenschappers zijn benoemd tot lid van de Jonge Akademie. Bas Borsje en David Fernandez Rivas maken deel uit van de tien nieuwe leden die dit jaar zijn benoemd. De leden komen uit de volle breedte van de wetenschap en doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen. Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap maken zij zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving.

Bas Borsje

Hoe houden we in Nederland droge voeten als het klimaat verandert en de zeespiegel stijgt? Bas Borsje onderzoekt hoe we ons op een natuurlijke manier kunnen beschermen tegen de zee. Hij bestudeert ecosystemen die golven afremmen en meegroeien met een stijgende zeespiegel, zoals  moerassen en mangrovebossen. Deze ecosystemen liggen voor dijken en kunnen over de hele wereld ingezet worden. Bas pioniert hiermee op het grensvlak van waterbouwkunde en ecologie. Hij is ervan overtuigd dat we natuur moeten omarmen in plaats van vechten tegen het water. Immers, ecosystemen in combinatie met dijken zijn duurzamer dan dijken van enkel beton en asfalt.

David Fernandez Rivas

David Fernandez Rivas ontwikkelt oplossingen voor maatschappelijke problemen met behulp van microbubbeltjes en diverse andere technologieën, in het bijzonder in het medisch domein. Een van Fernandez Rivas’ uitvindingen is het toedienen van medicijnen en vaccins zonder naalden, oftewel naaldloos injecteren. Met deze uitvinding is het een stuk makkelijker om kinderen en volwassenen met een angst voor naalden te injecteren. Ook draagt zijn uitvinding bij aan het verminderen van de vervuiling, aangezien er dagelijks zo’n 44 miljoen naalden worden gebruikt. Daarnaast is Fernandez Rivas gastdocent aan het Erasmus MC op het gebied van nieuwe technologieën voor de toediening van medicijnen en het Massachusetts Institute of Technology (MIT, USA). Ook is oprichter van twee academische startups: FlowBeams (naaldvrij injecteren) en BuBclean (voor ultrasoon reinigen).

Over de Jonge Akademie

De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. De Jonge Akademie organiseert inspirerende activiteiten voor verschillende doelgroepen op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en maatschappij. De vijftig leden waren op het moment van benoeming minder dan tien jaar geleden gepromoveerd. Deze wetenschappers vertegenwoordigen samen een breed spectrum van wetenschappelijke disciplines en ze zijn werkzaam bij Nederlandse universiteiten en een groot aantal onderzoeksinstituten. Hun lidmaatschap duurt vijf jaar, elk jaar stromen er tien leden in en uit. De Jonge Akademie is onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Naast Bas Borsje en David Fernandez Rivas maken op dit moment ook UT’ers Jeroen Leijten en Caroline Gevaert deel uit van de Jonge Akademie.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)