UTFaculteitenETNieuwsMaster-insert 'Shaping Responsible Futures' wint Nederlandse Hogeronderwijspremie

De Master-insert 'Shaping Responsible Futures' van de Universiteit Twente heeft de Nederlandse Hogeronderwijspremie gewonnen. Dat werd vanmiddag bekend gemaakt tijdens het Comenius Festival in Nieuwegein. Het team ontving de prestigieuze prijs voor onderwijsvernieuwing uit handen van Minister Robbert Dijkgraaf. Aan de prijs is een geldbedrag van 1,2 miljoen euro verbonden.

Het studieprogramma is een aanvullende mogelijkheid voor masterstudenten, waarin zij buiten hun reguliere opleiding een verdiepend programma in transdisciplinair werken volgen. Steeds staat er een actueel en complex maatschappelijk relevant vraagstuk centraal. De master-insert is geïnitieerd door het DesignLab en de faculteit Engineering Technology van de Universiteit Twente.

Studenten die de master-insert volgen, pauzeren tijdelijk hun reguliere masterstudie om in een diverse samenstelling van studenten van verschillende opleidingen hun kennis en vaardigheden op het gebied van trandisciplinair werken te vergroten. In zes maanden tijd passeren verschillende thema's de revue, zoals transdisciplinary ways of working, high-level critical & conceptual thinking, participatory & creative problem solving en future scenario building.

Erkenning voor onderwijsinnovatie

De jury vond het krachtig dat studenten in transdisciplinair verband challenge-based aan de slag gaan binnen de omgeving van het DesignLab en was onder de indruk van het transdisciplinaire aspect van de master-insert. Het betrekken van studenten met verschillende achtergronden zoals de studie filosofie of technische studies geeft de studenten een hele andere kijk op de opdrachten die de stakeholders aandragen.

Mascha van der Voort, oprichter van de master-insert en als vice-decaan onderwijs verbonden aan de faculteit ET: “De Transdisciplinary Master-Insert is een geheel nieuw onderwijsprogramma, zowel in inhoud, opzet als onderwijskundige vorm. Dat de Master-Insert nu prijswinnaar is van de Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022 is een enorme erkenning voor deze onderwijsinnovatie aan de UT. Ik ben ontzettend trots op dat we dit als zeer betrokken, transdisciplinaire team van studenten, docenten en externe stakeholders bottom-up en in een relatief korte tijd hebben gerealiseerd. De impact van de learning community die rondom de Master-Insert is ontstaan groeit met deze erkenning hopelijk alleen nog maar verder.”

Klaasjan Visscher, program director van de master-insert vult aan: “Het team van de Transdisciplinary Master-Insert ‘Shaping Responsible Futures’ is enorm trots. Dit bewijst dat we een zeer vernieuwend onderwijsconcept hebben neergezet dat in Nederland voorop loopt in de manier waarop we de persoonlijke en professionele ontwikkeling van studenten met maatschappelijke impact weten te combineren. De premie zal een grote stimulans geven aan het ‘Shaping Responsible Futures’-programma en in bredere zin aan transdisciplinaire vormen van student-driven en challenge-based onderwijs aan de UT.”

Nederlandse Hogeronderwijspremie

De Nederlandse Hogeronderwijspremie is een erkenning voor vernieuwing van het onderwijs op universiteiten en hogescholen en is ook bedoeld als belangrijk teken van waardering voor onderwijsteams die een topprestatie leveren. Daarnaast is het een stimulans voor docenten om te blijven werken aan onderwijsinnovatie en kennisdeling. De Nederlandse Hoger Onderwijspremies werden vorig jaar voor het eerst uitgereikt. ‘Ik vind het belangrijk om deze topprestaties van docenten uit te lichten’, zegt minister Dijkgraaf. ‘Innovatie en samenwerking zijn in het onderwijs net zo belangrijk als in het onderzoek. Dat wil ik met deze premie dan ook waarderen en stimuleren.’

Bij de Nederlandse Hoger Onderwijspremie is er in totaal jaarlijks vijf miljoen euro te verdelen, verdeeld over 3 onderwijsteams van hogescholen en 3 onderwijsteams van universiteiten. De zes genomineerde teams ontvangen € 1,2 miljoen, € 800.000 of € 500.000. Teams mogen het gewonnen geldbedrag gebruiken om met een buitengewoon project een bijzondere bijdrage te leveren aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

Op de website van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vind je meer informatie over alle prijswinnaars en genomineerden.

Foto's Melvin Tas - Frisse Focus

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)