UTFaculteitenETNieuwsInstroom nieuwe studenten UT nog nooit zo hoog

Instroom nieuwe studenten UT nog nooit zo hoog

Groei Universiteit Twente dit jaar 20%; sector Techniek stijgt aan UT met 6%

De instroom van nieuwe studenten aan de Universiteit Twente is dit jaar fors gegroeid met een stijging van 20%. Dit komt onder meer door de verbreding van het Engelstalige bachelor aanbod. Bij de studie Psychologie is dat bijvoorbeeld goed zichtbaar. De bèta- opleidingen in Twente zijn met een toename van 6% ook sterk gegroeid. Dit is vergelijkbaar met andere 4TU-universiteiten die soortgelijke groeicijfers laten zien. De stijgende populariteit van de technische opleidingen plaatst technische universiteiten op termijn echter wel voor een dilemma, aangezien budgetten niet voldoende meegroeien met het aantal studenten.

De opleiding Technical Computer Science aan de UT is met een groei van 103% een koploper. Tevens staan de opleidingen Civiele Techniek (+45%) en Business & IT (+26 %) in de top drie. Geert Heijenk, opleidingsdirecteur Technical Computer Science: "De opleiding Technical Computer Science is dit jaar voor het eerst een internationale, Engelstalige opleiding. Dit is de belangrijkste oorzaak van de groei van de instroom. Niet alleen maakt dit de opleiding toegankelijk voor studenten uit het buitenland. Het maakt de opleiding vooral ook aantrekkelijker voor Nederlandse studenten. Ongeveer de helft van de groei is toe te schrijven aan een stijging van de Nederlandse instroom. Deze stijging wordt mogelijkerwijs veroorzaakt doordat de opleiding het hele voorlichtingstraject verbeterde en het profiel van de opleiding, waaronder het Twentse Onderwijs Model, beter onder de aandacht bracht.”

De UT doet het landelijk goed wat betreft het aantal aanmeldingen in alle sectoren. Landelijk is het totaal aantal eerstejaarsstudenten met 8% toegenomen, in vergelijking met 20% aan de UT.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)