UTCEINieuwsGreen Team Twente naar Formula Student Netherlands met onthulde revolutionaire waterstofauto
GTT

Green Team Twente, een multidisciplinair studententeam bestaande uit 26 enthousiaste voltijdstudenten, neemt aankomend weekend deel aan de prestigieuze Formula Student Netherlands-competitie. Het doel is een groenere toekomst te creëren door de mogelijkheden van waterstof te laten zien en mensen erover te informeren. Het team onthulde de nieuwe racewagen tijdens een car reveal-evenement op 23 juni.

Green Team Twente richtte zich de afgelopen 10 jaar op het bouwen van een zeer efficiënte waterstofauto en nam met succes deel aan de Shell Eco-Marathon. Het team toonde daarmee aan dat het mogelijk is om op waterstof te rijden en tegelijkertijd zeer efficiënt te zijn. Echter, om de grenzen van waterstof verder te verleggen en blijvend te innoveren, heeft Green Team Twente vorig jaar besloten om een nieuwe uitdaging aan te gaan: het bouwen van een waterstofracewagen die laat zien dat waterstof ook geweldige kracht en snelheid kan bieden.

Car Reveal

De onlangs gelanceerde nieuwe waterstofauto heet: Apollo GDO. Green Team Twente onthulde de auto afgelopen donderdag 23 juni tijdens hun Car Reveal aan alle partners. De livestream van dit evenement is terug te zien op YouTube. Wanneer teammanager Amber Peters gevraagd wordt hoe het evenement was, verschijnt er meteen een glimlach op haar gezicht. “Ik stond met een ontzettend trots gevoel de auto te presenteren”, vertelt ze. “Iedereen werkten het afgelopen jaar ontzettend hard aan de auto. En om Apollo GDO dan uiteindelijk te mogen presenteren aan een grote groep mensen is fantastisch. We stonden er allemaal met kippenvel naar te kijken.”

Formula Student

Met deze auto neemt Green Team Twente deel aan de Formula Student-competitie in Nederland en Duitsland. De competitie in Nederland bij het TT Circuit in Assen staat voor de deur. Deze vindt namelijk plaats van 8 tot en met 13 juli. Momenteel zijn er slechts twee klassen binnen de competitie: benzine en elektrisch. Green Team Twente wil echter vooroplopen en een waterstofklasse opzetten, waarbij ze andere deelnemende teams willen overtuigen om over te schakelen naar waterstof.

Tijdens de competitie racen de Green Teamers zelf niet mee tegen de andere auto's. "Gedurende de Formula Student Netherlands-competitie zijn we er om ons project te presenteren aan de organisatie en andere teams. We willen de potentie van waterstof als brandstof benadrukken en laten zien dat het niet alleen schoon is, maar ook kracht en snelheid kan bieden", aldus Peters. "We hopen andere teams te inspireren om onze visie te omarmen en samen te werken aan een duurzamere toekomst." Op woensdag 12 juli presenteren de waterstofingenieurs hun waterstofsysteem en vindt er ook een demonstratie bij het TT Circuit in Assen plaats.

Green Team Twente kijkt vol verwachting uit naar de Formula Student Netherlands. Het team is vastbesloten om de grenzen van waterstofinnovatie te verleggen en te laten zien wat waterstof in de toekomst kan bieden. Formula Student Netherlands is een open evenement en is vrij te bezoeken voor iedereen. Via de website van Green Team Twente zullen er updates geschreven worden over de race. Natuurlijk zijn ze ook te volgen op hun Instagram waar ze actief zullen posten.

Tekst en contactpersoon GTT: Lynn Grimberg Communication Manager  //  06 37 54 67 03

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)