UTFaculteitenEEMCSNieuwsNaaldloze injectie als verrassende oplossing voor gewasbescherming

Naaldloze injectie als verrassende oplossing voor gewasbescherming

UT-professor David Fernandez Rivas werkt reeds een aantal jaren aan injectietechnologie zonder naalden. Zijn onderzoek kwam in een stroomversnelling toen hij in 2019 een ERC Starting Grant ontving van de European Research Council, om zijn technologie voor gecontroleerde injecties zonder naalden verder te ontwikkelen. Nu onderzoekt hij, samen met collega’s, een bijzondere nieuwe toepassing: gewasbescherming.

Er waren nogal wat ideeën over hoe de technologie voor naaldloos injecteren maatschappelijke impact zou kunnen maken. Deze waren vooral medisch van aard: er werd gedacht aan bijvoorbeeld het toedienen van vaccins of tatoeëren. In samenwerking met medeonderzoekers Tom van den Berg en Pep Canyelles Pericàs David ontstond een nieuw idee om zijn technologie toe te passen: om efficiënte genbewerking van elke plant mogelijk te maken, een veelbelovende aanpak voor het ontwikkelen van sterke, veerkrachtige gewassen. Het team ontvangt nu een Proof of Concept Grant van de ERC om uit te zoeken hoe.

Klimaatbestendigheid

Voedselzekerheid is een groeiend probleem. De bevolking blijft groeien en een veranderend klimaat zorgt voor toenemende risico's die de voedselvoorziening over de hele wereld bedreigen. De drie onderzoekers kwamen tot de conclusie dat het mogelijk moest zijn om een revolutie teweeg te brengen in planttransformaties door directe en efficiënte DNA-vrije aanpassing van elk meristematisch weefsel van een plant mogelijk te maken via precieze injecties.

Hun aanpak is om in de celkern te injecteren, met minimale schade. Op deze manier willen ze de tijd en kosten voor het genereren van genetisch gemodificeerde gewassen verminderen en betaalbare, en een apparaat ontwikkelen die een snelle en efficiënte transformatie van gewassen mogelijk maken.

De UT-medewerkers werken samen met experts van Wageningen Universiteit (BioNanoTechnology) en Wageningen Research (Plant Breeding) en industriële innovator Hudson River Biotechnology. Zij helpen het team om de techniek aan te passen voor dit specifieke doeleinde, waardoor de jet-injectiemethode een echte platformtechnologie wordt.

ERC Proof of Concept

Proof of Concept-subsidies ter waarde van 150 duizend euro, zijn bedoeld om onderzoekers die momenteel ERC-gefinancierd onderzoek uitvoeren of dat recentelijk hebben gedaan, te helpen bij het verkennen van het commerciële of maatschappelijke potentieel van hun ERC-gefinancierde werk. De subsidies kunnen op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld om kansen voor het vermarkten te verkennen, patentaanvragen voor te bereiden of de praktische levensvatbaarheid van wetenschappelijke concepten te verifiëren.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)