UTFaculteitenEEMCSNieuwsRoboTeam Twente onthult zesde generatie voetbalrobots

RoboTeam Twente onthult zesde generatie voetbalrobots

RoboTeam Twente, een studententeam van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool onthulde op 7 juni een nieuwe generatie voetbalrobots. Het team werkt sinds september 2021 aan het verbeteren en innoveren van de voetbalrobots. “Ik ben trots op wat we hebben neergezet als team dit jaar, we hebben een stabiele basis weten te leggen voor toekomstige teams,” zegt teammanager Anne van Harten. Over een maand reist het team met de robots af naar Bangkok (Thailand) om daar mee te doen aan het WK robotvoetbal.

Technische verbeteringen

De hoofdfocus van de verandering dit jaar liggen op het modulair maken van de robots. Dit zorgt er voor dat een probleem sneller kan worden gediagnosticeerd en verholpen, wat cruciaal is tijdens een wedstrijd. Een onderdeel vervangen kostte eerder tot 15 minuten, met het nieuwe design is dit teruggedrongen naar 1 minuut. Daarnaast zijn de robots, door middel van een nieuwe demping, in staat om de bal beter aan te nemen en bij zich te houden.

Ook op softwarevlak zijn flinke stappen gemaakt naar aanloop van het WK. De Artificial Intelligence die de robots aanstuurt kan nu voorspellen waar de robots van de tegenstanders zullen zijn in de toekomst en daarop het pad van de robot aanpassen. Hierdoor anticiperen de robots beter op de tegenstanders en bewegen ze efficiënter over het veld.

Het studententeam

RoboTeam Twente bestaat uit 25 studenten van de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool. Het doel van RoboTeam Twente is om te inspireren en innoveren in het veld van robotica en kunstmatige intelligentie. In Europa zijn ze een van de vier teams die meedoen in de small size league van het wereldkampioenschap robotvoetbal. Zij nemen het op tegen landen als: Duitsland, China en Japan. Met zes jaar ervaring en deelname zijn ze een van de jongere teams in deze competitie.

Het WK robotvoetbal

Van 11 tot 17 juli 2022 vindt de RoboCup, het wereldkampioenschap robotvoetbal, plaats in Bangkok. RoboTeam Twente is het enige Nederlandse team dat meedoet aan de small size league van de RoboCup. Deze league is gefocust op het laten samenwerken en controleren van meerdere robots. Het doel van de RoboCup is om in 2050 een menselijk voetbalteam te verslaan met een autonoom robotvoetbalteam.

Tekst en contactpersoon: Anne van Harten, Team Manager, +31 (0)6 81 70 73 86, Anne van Hartenwww.roboteamtwente.nl