UTFaculteitenEEMCSNieuwsRondreizende wiskundetentoonstelling IMAGINARY geopend door prof. dr. Vinod Subramaniam

Op dinsdag 1 november, opende prof. d.r Vinod Subramaniam de wiskundetentoonstelling IMAGINARY in het DesignLab. Voor deze feestelijke gelegenheid werd ook Henk van der Vorst gevraagd, wiens werk te zien is tijdens de tentoonstelling. De tentoonstelling is elke werkdag gratis te bezoeken, door iedereen, tot en met 18 november.

Het idee van de samenwerking tussen kunst en wetenschap is belangrijk voor Vinod. Hij citeerde onder meer de Russische wiskundige Sofia Kovalevskaja die zei: "Het is onmogelijk wiskundige te zijn zonder in je ziel een dichter te zijn". Volgens Vinod kunnen we in dit geval ook dichter vervangen door kunstenaar. Dit raakt de kern van waar de tentoonstelling over gaat. Wiskunde is terug te vinden in vrijwel elk gebied van onderzoek en werk. De tentoonstelling over de kracht en de schoonheid van de wiskunde is daarom van groot belang.

De tentoonstelling is ook om een andere reden belangrijk. Steeds minder middelbare scholieren kiezen voor het profiel N&T (Natuur & Techniek). Dit aantal is zelfs historisch laag. Het is onze verantwoordelijkheid om deze en toekomstige leerlingen te laten zien dat er schoonheid schuilt in wiskunde en natuurwetenschappen. Het is daarom essentieel dat studenten tentoonstellingen als deze bezoeken. Zonder deze studenten kunnen we de uitdagingen van de toekomst, zoals energie en klimaat, niet optimaal aanpakken. We zullen veel mensen met een basis in wiskunde of natuurwetenschappen nodig hebben, samen met mensen uit de sociale wetenschappen, om ons te helpen oplossingen te vinden voor toekomstige uitdagingen.

Vinod: "Ik ben daarom verheugd dat ik vanavond met u de schoonheid en kracht van wiskunde mag vieren!"

Zie voor het volledige bericht, inclusief beeldmateriaal de Engelse versie van dit bericht.

Tekst en foto's: Job Schipper (M&C)