UTFaculteitenEEMCSNieuwsEuropese Commissie en AI, Data and Robotics Association hebben partnerschap ondertekend

De Europese Commissie en de AI, Data and Robotics Association (Adra) hebben een memorandum van overeenstemming ondertekend dat het gezamenlijk geprogrammeerde partnerschap tot stand brengt dat zal dienen als een Europees centraal punt voor AI, data en robotica. Adra is een van de European Partnerships in digital, industry en space in Horizon Europe, het nieuwe EU-onderzoeks- en innovatieprogramma voor 2021-2027. Het partnerschap levert in totaal 2,6 miljard euro op om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van Europese AI, data en robotica aan te pakken.

De AI, Data and Robotics Association (Adra) werd op 21 mei opgericht om de private kant van het partnerschap te vertegenwoordigen. Adra is een gezamenlijk initiatief van vijf industriƫle- en onderzoekscommissies om de positie van Europa in de sector te verbeteren. De Universiteit Twente is nauw betrokken bij deze samenwerking. Stefano Stramigioli, professor Advanced Robotics aan de Universiteit Twente, is een van Adra's Vice-Presidents en is tevens Vice-President van euRobotics (European Robotics Association).

De visie van het partnerschap is het stimuleren van het Europese concurrentievermogen, maatschappelijk welzijn en milieuaspecten om wereldleider te worden in het onderzoeken, ontwikkelen en inzetten van waardegedreven betrouwbare AI, data en robotica op basis van Europese grondrechten, principes en waarden. Tegen 2030 wordt Europese soevereiniteit verwacht bij de ontwikkeling en inzet van betrouwbare, veilige en robuuste AI, data en robotica, verenigbaar met de EU-waarden en -regelgeving.

Meer weten over de AI, Data and Robotics Association?
Bekijk de website!