UTFaculteitenEEMCSNieuwsStudent Creative Technology ontwerpt wadi-animatie voor de Gemeente Enschede
Hessel Bosch

Student Creative Technology ontwerpt wadi-animatie voor de Gemeente Enschede

Begin jaren negentig heeft de Gemeente Enschede de eerste wadi’s aangelegd – tegenwoordig zijn wadi’s niet meer weg te denken uit het stedelijk gebied. Maar, wat is een wadi eigenlijk? Deze vraag kreeg de Gemeente Enschede regelmatig - daarom gingen ze op zoek naar een oplossing. Matthijs Mondria, student Creative Technology aan de UT, ging voor zijn bachelor afstudeeronderzoek voor de Gemeente Enschede aan de slag!

Je hebt de wadi’s vast wel eens gezien in het straatbeeld van Enschede. Zo is er vorig jaar nog een grote wadi aangelegd aan de Oldenzaalsestraat. Maar wat is een wadi nou eigenlijk? Wadi staat voor ‘Water Afvoer Drainage Infiltratie’. Bij heftige regenval kan het riool de grote hoeveelheden water niet verwerken, waardoor er mogelijk overstromingen ontstaan. Een wadi is een van de oplossingen; deze fungeert als een buffersysteem, dat zich vult met dit regenwater en het daarna langzaam de bodem in laat zakken. Dit infiltratieproces dringt verdroging van de bodem terug en helpt bij het verbeteren van de kwaliteit van het oppervlaktewater.

Beperkte informatie

Ondanks dat er in steeds meer steden wadi’s worden gebouwd, is de informatievoorziening hierover beperkt. Matthijs: “De gemeente Enschede verwijst bij vragen over wadi’s naar een webpagina met veel tekst en een paar afbeeldingen. Om deze informatievoorziening te verbeteren, stelde de gemeente voor om een animatie te ontwikkelen, waarin precies wordt uitgelegd hoe een wadi werkt.” Matthijs ging voor zijn bachelor afstudeeronderzoek hiermee aan de slag.

Verder ontwikkelen van de animatie

Afgelopen zomer was het afstudeeronderzoek van Matthijs klaar en presenteerde hij de conceptversie aan de gemeente Enschede, waar hij positieve reacties kreeg: “Ik vond het super leuk dat de Gemeente Enschede zo enthousiast reageerde op mijn animatie. Het was dan ook fantastisch om te horen dat ze samen met mij de animatie verder wilden ontwikkelen om deze vervolgens daadwerkelijk de wereld in te brengen.”

Afgelopen december is Matthijs weer aan de slag gegaan met de animatie en deze is nu klaar. De gemeente gaat de animatie inzetten in bijvoorbeeld voorlichtingsmateriaal voor bewoners of de website GroenBlauwEnschede.nl. Deze website biedt inwoners en ondernemers van Enschede handige tips om hun huis en tuin aan te passen aan het weer van de toekomst. Daarin wordt het natter, heter en droger. Een wadi is een van die klimaat adaptieve oplossingen. Matthijs: “Ik hoop dat mijn animatie een positieve bijdrage zal leveren aan de informatievoorziening omtrent wadi’s!”

Vragen?

Voor inhoudelijke vragen over het project kun je contact opnemen met Richard Bults, Coördinator afstudeerprojecten Creative Technology.