UTFaculteitenEEMCSNieuwsEsports Team Twente timmert aan de weg

Esports Team Twente timmert aan de weg

Een jaar geleden werd het Esports Team Twente (ETT) opgericht als het nieuwste officiële UT-studententeam. Door COVID hadden ze een moeilijke start, maar het team heeft zich inmiddels gevestigd als opkomende parel midden in het Nederlandse gaming- en esports netwerk. Tot nu toe hebben al meer dan 30 studenten gewerkt voor ETT in een breed scala aan functies, van managers tot ontwerpers, van atleten tot onderzoekers.

Van wetenschappelijk onderzoek naar maatschappelijke waarde

Kennisoverdracht  tussen de Universiteit Twente en de samenleving is een van de belangrijkste doelen van de UT. Daarom gebruikt het team zijn kennis en expertise om een verschil te maken in de wereld. Het beste voorbeeld hiervan is de samenwerking met de Koninklijke Marine bij het toepassen van lessen uit esports om bij te dragen aan de opleiding van legerpersoneel.

Games bieden een reproduceerbare, stressvolle omgeving waar teams moeten manoeuvreren in complexe missies om te winnen; een ideale situatie om team- en communicatieve vaardigheden, zoals leiderschap of besluitvorming, te testen en op te leiden. Samen met het Esportslab, onder leiding van Guido Bruinsma, werkt ETT aan de ontwikkeling van een workshop die gaming effectief gaat inzetten om dergelijke vaardigheden te trainen voor trainingstoepassingen.

Het talent van Twente: Een professionele esports organisatie

Esports Team Twente is al betrokken bij vijf verschillende esports games:

• League of Legends
    Met een team van vijf man, een coach en manager, staat de ETT momenteel op de eerste plaats van de Dutch College League en ligt goed op schema om zich te kwalificeren voor de Europese competitie. Daarnaast neemt het team deel aan de Benelux Open Tour in samenwerking met Home of Esports.

• Simracing
    Op dit moment staan twee teamleden op de 1e en 3e plaats in de Driver Rankings van Assetto Friends Asia League en doen binnenkort mee aan de Simrace Vereniging Nederland (SRVN).

• FIFA
    ETT heeft één atleet die deelneemt aan verschillende FIFA-wedstrijden, evenals een team dat studentencompetities organiseert. Verder werkt en traint ETT samen met de esports-afdeling van FC Twente!

• Rocket League
    Met twee teams, ETT Blue en Red, doet het team het goed in Rocket League. Eén team neemt momenteel deel aan het European University Rocketeers Championship.
  • CS:GO
    Met een vijf-koppige selectie en een coach neemt de ETT deel aan de Dutch College CSGO League en helpt het team met onze samenwerking met de Koninklijke Marine.

Laten zien wat Twente te bieden heeft

Esports Team Twente zet zich in om mensen te laten zien dat Twente veel te bieden heeft voor zowel studenten als organisaties die geïnteresseerd zijn in gaming of esports. Door het hosten van de grootste student League of Legends toernooi met meer dan 130 deelnemers, toonden ze Twente's grote gaming community. Verder organiseert het team een showcase van esports-onderzoek aan de UT en werkt het samen met Sportaal (sportbedrijf Gemeente Enschede) aan het promoten van gezond gamen voor alle Twentse kinderen.

Wat is de volgende stap?

Esports Team Twente wil het komende jaar verder uitbreiden en werken aan uitdagende esports-gerelateerde projecten, waarbij zij samenwerken met zowel lokale als grote partners. Op deze manier willen ze innovatie en professionele ontwikkeling van de gamingscene stimuleren.

Het belangrijkste is dat ze willen blijven laten zien dat Twente de place to be is voor iedereen die geïnteresseerd is in gamen!

Wil je het team komen versterken?

Esports Team Twente is altijd op zoek naar talentvolle spelers en nieuwe teamleden. Ben jij geïnteresseerd in het vertegenwoordigen van Twente op het grote podium of in een van hun andere vele functies?

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)