UTFaculteitenEEMCSNieuwsOpen Technologie financiering voor twee UT-projecten ontvangen

Open Technologie financiering voor twee UT-projecten ontvangen

De financiering valt binnen het Open Technologieprogramma (OTP) van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het onderzoek naar de automatisering van het maken van nieuwe kaarten met behulp van oude kaarten wordt geleid door Dr.Ir. Sander Oude Elberink (Faculteit ITC) en het onderzoek naar ‘organ-on-a-chip’ modellen voor onderzoek naar fibroseziekten door Prof.Dr.Ir. Séverine Le Gac (Faculteit EEMCS).

Learning from old maps

In onze snel veranderende maatschappij zijn kaarten al vrij snel verouderd. Het onderzoek van Sander Oude Elberink gaat over het automatiseren van nieuwe kaarten met behulp van oude kaarten, 2D luchtfoto’s en 3D laserscanner data. “We willen gebruik maken van een gigantische database met bestaande kaarten”, zegt Oude Elberink. Die oude kaarten dienen als trainingsdata voor een ‘deep learning’-netwerk. De bestaande kaarten in combinatie met de 2D en 3D data leren het netwerk hoe objecten verschijnen in de data en hoe je deze afbakent op een kaart.

Organ-on-a-chip (FibOoC)

Séverine Le Gac onderzoekt een nieuwe manier om fibrose te bestuderen en nieuwe behandelingen te ontwikkelen. In het onderzoeksproject FibOoC zal fibrose nagebootst worden in een ‘organ-on-a-chip’ gebaseerd op menselijke cellen. “Door cellen van patiënten te gebruiken kunnen we kenmerken van de ziekte nabootsen waar dat met dierlijke cellen niet kan”, aldus Le Gac. Het project is een opvolging van een TURBO grant tussen de UT en het Radboudumc. Het is een groot consortium samen met Radboudumc, Fluigent, BEOnChip, Mercuna, Predica Diagnostics, Proefdiervrij, Reuma Nederland en de Universiteit voor Diergeneeskunde Wenen.

Vergelijking tussen gezonde en fibrotische weefsels. Schematische voorstelling van gezonde en fibrotische weefsels met abnormale ECM-afzetting in fibrose door overmatige synthese en verminderde afbraak van het ECM, en activering van de fibroblasten en macrofagen in het geval van fibrotische weefsels. Spotprent van Dr. Zuchowska.

Meer informatie

Het Open Technologieprogramma van NWO biedt financiering voor excellent onderzoek met het oog op mogelijke toepassingen van de resultaten. Hier biedt organisaties een laagdrempelige manier om aan te sluiten bij wetenschappelijk onderzoek dat moet leiden tot toepasbare kennis.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)