UTFaculteitenEEMCSNieuwsSpelenderwijs leren over de impact van eten

Spelenderwijs leren over de impact van eten Onderzoekers Universiteit Twente werken aan interactieve spelomgeving

Het dieet van de Nederlandse consument is vaak niet gezond. Wat wij in Nederland eten heeft daarnaast vaak een grote impact op het milieu. Onderzoekers en studenten van de Universiteit Twente gaan daarom werken aan het ACHIEVE-project: een interactieve spelomgeving om kinderen spelenderwijs te laten ontdekken wat de impact is van eten op hun gezondheid en natuurlijke omgeving. Voor dit project werken ze samen met onder meer LTO Noord, Mineral Valley Twente, lokale boeren en supermarktondernemer Leussink Retail Groep.

Van boer tot supermarkt

Janet van den Boer, postdoc Eetgedrag en eHealth, leidt het onderzoek samen met Robby van Delden, die gespecialiseerd is in mens-media interactie. Van den Boer: ‘Duurzaam en gezond eten is voor veel mensen moeilijk. Voedselkeuzes zijn complex, en bovendien ervaart men zelf geen directe impact van voedselkeuzes op gezondheid en milieu.' Mensen weten vaak ook niet welke weg een product aflegt voor het in de supermarkt ligt en wat een product na consumptie met je lichaam doet. Zonder de juiste kennis kunnen ze geen rekening houden met de impact van hun keuzes. ‘Met dit project willen we mensen spelenderwijs de benodigde informatie geven, zodat het makkelijker is om verantwoorde keuzes te maken. Om het tastbaar te maken kiezen we daarbij bewust voor lokale producten: de impact is dan direct en in je eigen achtertuin, en niet aan de andere kant van de wereld.’

Samen met scholieren en studenten

In de eerste fase van het onderzoek werken de onderzoekers aan de benodigde techniek en de inhoud van de spelomgeving. Daarbij wordt ook middelbare scholieren om raad gevraagd. Van den Boer: ‘We richten ons op met dit onderzoek op het overbrengen van kennis aan kinderen. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Door hen vanaf het begin bij het ontwerp te betrekken krijgen we snel feedback, zodat we door kunnen gaan met ideeën die zij ook goed vinden.’

In de tweede fase van het onderzoek gaan studenten van de masteropleiding Interaction Technology aan de slag met het uitwerken van de ideeën tot werkende prototypes. Het eindresultaat moet gespeeld kunnen worden in een supermarkt. Daarom werken ook de studenten niet alleen aan hun ontwerp, maar samen met de doelgroep -kinderen- en supermarktondernemers. Van den Boer: ‘In de supermarkt bereik je een breed publiek, en niet alleen mensen die sowieso al in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Het is ook de plek waar ouders en kinderen samen komen, en waar ze de keuze maken om iets wel of niet te kopen.’

Professioneel product

De ontwerpen van de studenten hopen de onderzoekers uiteindelijk door te ontwikkelen tot een professioneel product, in samenwerking met boeren en de andere partners. ‘Het is natuurlijk spannend om te zien of het gaat werken en hoe mensen de spelomgeving gaan gebruiken. Hoe bewegen mensen tijdens het spel? Wat leren ze er van? En heeft het spel daadwerkelijk effect op keuzes die ze maken in de praktijk? Uiteindelijk willen we bereiken dat mensen uit zichzelf kiezen voor gezonder en duurzamer eten, zich bewuster zijn van wat voeding met je lichaam doet en zien wat er allemaal moet gebeuren voordat hun eten op hun bordje terechtkomt.’

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment